@article { author = {یزدانی, عنایت‌ا... and صادقی, زهرا}, title = {}, journal = {Defense Policy}, volume = {17}, number = {68}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {1025-5087}, eissn = {2654-4971}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تأثیر اشغال عراق توسط آمریکا بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {منطقه­ی خاورمیانه یکی از مناطق راهبردی و حساس جهانی است. به طوری که امنیت کشورهای این منطقه متأثر از یکدیگر است و هر گونه جنگ و ناامنی در این منطقه، موجب به خطر افتادن امنیت سایر کشورها می­شود. امنیت ملی به عنوان یک متغیر جدید به کار می­رود، اما این متغیر جدید خود به متغیرهایی وابسته است که نادیده انگاشتن آنها باعث به خطر افتادن امنیت ملی کشورها می­گردد. یکی از عوامل و متغیرهای مؤثر بر امنیت ملی هر  کشور را نحوه­ی تنظیم روابط خارجی آن کشور با دیگر کشورها به خصوص کشورهای همسایه شکل می­دهد. با توجه به این امر، امنیت ملی ایران به عنوان کشوری بزرگ در منطقه­ی خاورمیانه، به عوامل متعددی از جمله نحوه­ی تنظیم روابط خارجی ایران با کشورهای جهان و همسایگان ارتباط مستقیمی دارد. به همین منوال، حمله­ی آمریکا به عراق و اشغال این کشور سبب نگرانی­هایی در منطقه، ‏‏بویژه برای کشورهای همسایه­ی عراق (ایران، سوریه و ترکیه) شده است. ایران به عنوان همسایه­ی نزدیک عراق، بعد از حمله­ی آمریکا به این کشور دچار یک سری چالش­هایی شد. اما جدای از این چالش­ها، ایران به تحولات عراق نگاه مثبتی دارد، چرا که می­تواند از طریق دیپلماسی و تنظیم روابط خارجی از بهترین شرایط در جهت بهره­برداری از فرصت­ها و رفع چالش­ها استفاده کند. در این راستا، این مقاله تأثیر اشغال عراق توسط آمریکا بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را در چارچوب چالش­ها و فرصت­ها مورد بررسی قرار می­دهد. این چالش­ها و فرصت­ها در ابعاد  نظامی ـ امنیتی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ـ اجتماعی و بهداشتی  مورد بررسی قرار گرفته­اند. روش تحقیق در این مقاله از نوع توصیفی ـ تحلیلی و جمع­آوری داده­ها به روش کتابخانه­ای و اسنادی است.}, keywords_fa = {خاورمیانه,امنیت منطقه‌ای,خلیج‌ فارس,ژئوپلیتیک شیعه,روابط خارجی,امنیت ملی}, url = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202870.html}, eprint = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202870_69a0dee33dea8e2f964be26804059f48.pdf} } @article { author = {سیاست دفاعی 68, مجله}, title = {}, journal = {Defense Policy}, volume = {17}, number = {68}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {1025-5087}, eissn = {2654-4971}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مجله سیاست دفاعی شماره 68}, abstract_fa = {68}, keywords_fa = {68}, url = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202871.html}, eprint = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202871_127ec121374785e9c4b98c95f32b2dde.pdf} } @article { author = {شبابی, مهرشاد}, title = {}, journal = {Defense Policy}, volume = {17}, number = {68}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {1025-5087}, eissn = {2654-4971}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تأثیرات فروپاشی شوروی بر سیاست منطقه‌ای ایالات متحده آمریکا}, abstract_fa = {ایالات متحده پس از فروپاشی بلوک شرق زمینه را برای یکه تازی مناطق تحت سیطره­ی شوروی و نیز سایر نقاط دنیا مهیا دید و از این فرصت به دست آمده استفاده کرد و با گسترش نفوذ خود بر جمهوری­های استقلال یافته از شوروی ساماندهی و مدیریت انقلاب­های مخملی و پشتیبانی از طرفداران این انقلاب­ها و نیز گسترش ناتو تا شرق اروپا و خاورمیانه، به منافع کلان و بلندمدت خود که همان پیشگیری از نفوذ دو قدرت شرق یعنی روسیه و ایران بر منطقه بود، تا حد زیادی دست یافت. وقوع حادثه­ی مرکز تجارت جهانی نیز کمک شایانی به ایالات متحده کرد چراکه این حادثه به عنوان نقطه­ی عطف شتاب­دهنده برای اهدافش فراهم کرد و توانست به اسم مبارزه با تروریسم و جلوگیری از تولید و تکثیر   سلاح­های کشتار جمعی، ضمن استفاده از اهرم فشار بر دو قدرت منطقه یعنی روسیه و ایران بر جریان انتقال نفت به آمریکا و هم­پیمانانش، این مسئله را تداوم بخشد. اما این حضور ثمره­ای جز ناامنی و ناآرامی­های داخلی، از بین رفتن صلح و ثبات منطقه­ای، افزایش تروریسم سازمان­یافته و مشکلات معیشتی در بر نداشت.}, keywords_fa = {نظام دوقطبی,جنگ سرد,امنیت ملی,بنیاد سوروس,انقلاب گل سرخ,آبخازیا,اوستیای جنوبی}, url = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202872.html}, eprint = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202872_888db6836ee506c92d59d838f84b9f31.pdf} } @article { author = {اسدی, علی‌اکبر}, title = {}, journal = {Defense Policy}, volume = {17}, number = {68}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {1025-5087}, eissn = {2654-4971}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سیاست منطقه‌ای عربستان سعودی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {حفظ امنیت ملی کشور از تهدیدات خارجی و آسیب­پذیری­های داخلی از اولویت­های اصلی تمام کشورها از جمله ج.ا.ا محسوب می­شود. بازیگران عمده منطقه­ای، بویژه عربستان سعودی، دارای ظرفیت بالایی برای تأثیرگذاری بر امنیت ملی کشور دارند و سیاست­های آنها در خاورمیانه می­تواند به شکل‌های مختلف تهدیدات امنیتی مختلفی را سبب گردد. این تأثیرات ممکن است ارکان مختلف نظام جمهوری اسلامی ـ مانند تمامیت سرزمینی، سیاست خارجی، شرایط اقتصادی و دیپلماسی منطقه­ای و جهانی ـ را شامل شود. اتخاذ هرگونه خط­مشی از سوی ج.ا.ایران برای کاهش تهدیدات امنیتی ناشی از عربستان سعودی مستلزم رویکردی دو وجهی است: کاهش سطح تنش­ها و اختلافات دو کشور و تداوم قدرت منطقه­ای ایران که در این مقاله مورد تأکید قرار گرفته است.}, keywords_fa = {امنیت ملی,تمامیت ارضی,گفتمان اسلام‌گرایی,شورای همکاری خلیج فارس}, url = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202873.html}, eprint = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202873_3a5d7f67a1ffec87fd4e58ebb4ca17d8.pdf} } @article { author = {خندق, نجله}, title = {}, journal = {Defense Policy}, volume = {17}, number = {68}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {1025-5087}, eissn = {2654-4971}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {آمریکا و دیوان بین‌المللی کیفری}, abstract_fa = {در دهه­ی 1940 ایالات متحده با تلاش‌های بین‌المللی­ای همراهی کرد که هدف از آن جایگزین کردن یک سیستم قانون محور جدید در دنیای آشفته­ی پس از جنگ بود. بدین منظور مقررات بین‌المللی جدیدی تصویب گردید که استفاده­ی از قوای مسلح را محدود ساخت و مراقبت از حقوق اساسی بشر در زمان مخاصمات مسلحانه را بهبود می‌بخشید. مجموعه­ی این مقررات امروزه تحت عنوان «حقوق بشردوستانه­ی بین‌المللی» نام گرفته شده است. امروز اما در آغاز قرن بیست و یک، همین مقررات دولت‌های قدرتمند را مقید ساخته و اجرای آن در موارد بسیاری اسباب زحمت آنها شده است. ایالات متحده با مقرراتی که اقتدار ملی و منافع حیاتی آن را مقید می‌سازد، خصمانه برخورد می‌کند. در این میان حوادث 11/9 با این استدلال که مقررات بین‌المللی پاسخگوی چالش‌ها جدید جهانی نیستند، دست‌آویز مناسبی برای توجیه تلاش‌های دولت بوش در بازسازی سیستم مقررات جهانی و از جمله عدم تصویب آیین‌نامه­ی رم در مورد دادگاه جنایی بین‌الملل شده است. در این مقاله با تمرکز بر دیوان بین‌المللی کیفری به منزله­ی یکی از مهم‌ترین سازوکارهای حقوق بشردوستانه کوشش می‌شود تا این موضوع از چشم‌اندازی سیاسی حقوقی مورد بررسی قرار گیرد. لذا ضمن اشاره به نادیده انگاشتن تعمدی این دسته از حقوق از سوی آمریکا با نام منافع ملی و امنیت، چنین نتیجه حاصل می‌شود که میان حقوق مکتوب بین‌الملل و چگونگی کارکرد واقعی این سیستم ارتباط اندکی وجود دارد. اما هدف اصلی ما اشاره به این مطلب است که حقوق بین الملل هر اندازه که ناقص و نیز محدودکننده باشد، وجودشان ضروری است و بازتابگر حداقل استانداردهای رفتار مشروع دولت‌ها می‌باشد و اگر قرار است که عملکرد دولت‌ها قابل توجیه باشد تبعیت از آنها ضرورت می‌یابد.}, keywords_fa = {دیوان بین‌المللی کیفری,سیستم قانون محور بین‌الملل,آمریکا و حقوق بین‌الملل}, url = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202874.html}, eprint = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202874_91ac402644dfd052927318cd32ea1b0f.pdf} } @article { author = {حیدری, محمدعلی and رهنورد, حمید}, title = {}, journal = {Defense Policy}, volume = {17}, number = {68}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {1025-5087}, eissn = {2654-4971}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {میراث نومحافظه‌کاران و آینده‌ آن در دولت اوباما}, abstract_fa = {نومحافظه کاری واژه­ای است که در ادبیات روابط بین­الملل در طول هشت سال دولت بوش به کثرت یاد شده است. به راستی نومحافظه کاری چیست؟ آیا یک جنبش فکری است یا یک روند و مسئله­ی تاریخی که با قدمتی هفتاد ساله با تلفیقی از آموزه­های فکری متنوع، تبدیل به جریانی پیچیده، مبهم و البته قدرتمند گردیده است. در روند تحول نومحافظه کاری که با قدرت­گیری آن در عرصه­ی دولتی همراه بوده، منجر به وقوع دو جنگ افغانستان و عراق و اتخاذ تصمیمات بنیادین در عرصه­ی داخلی گردیده است. لذا این سئوال در ذهن متبادر می­گردد که نومحافظه­کاری دارای چه پتانسیل و روند فکری ای بوده که توانسته این چنین اقداماتی را در دو سطح یاد شده ایجاد نماید؟ تحلیل خواهیم نمود که نومحافظه کاری دارای ریشه های عمیق تاریخی بوده که از دهه­ی 1930 و 1940 نشأت گرفته و در طول حیات خود به واسطه­ی ترکیب آموزه­های مختلط همچون لیبرالیسم، محافظه­کاری و سوسیالیسم دارای پیچیدگی­های مفهومی گردیده است. عقایدی که شامل بازار آزاد، دمکراسی، فردگرایی، حقوق برابر و در آخر طرفداری از تئوری­های مارکسیستی همچون کشمکش طبقاتی و دخالت بیشتر حکومت در جامعه  می­باشد. همچنین به دلیل دمیده شدن آموزه­های ارزشی آمریکایی در عرصه سیاست خارجی که شامل مذهب، حقوق بشر و دمکراسی می گردد دارای نقطه تمایز برجسته­ای از جریان محافظه کاری گردیده است. موارد مطرح شده با توجه به وجود پایگاه اجتماعی قابل توجه نومحافظه کاران در آمریکا، فعال بودن مؤسسات و نهادهای پژوهشی و نظری نومحافظه کاری و تداوم ساختارهای بنیادین در سیاست خارجی آمریکا، می تواند از جمله عوامل تداوم نظری برخی آموزه­های نومحافظه کاری در سیاست خارجی آمریکا باشد. در نهایت بر این اعتقادیم که نومحافظه کاری تبدیل به پوسته­ی سختی در سیاست خارجی آمریکا گشته که دمکرات­ها توانایی گذر از آن را به طور کامل نخواهند داشت.}, keywords_fa = {نومحافظه‌کاری,محافظه کاری,سیاست خارجی,دولت بوش پسر,دولت اوباما}, url = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202875.html}, eprint = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202875_1ca3338261f96131cccb0adaacca185a.pdf} } @article { author = {امینی, کریم}, title = {}, journal = {Defense Policy}, volume = {17}, number = {68}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {1025-5087}, eissn = {2654-4971}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تأثیر روند دولت ـ ملت‌سازی بر ثبات سیاسی و سیاست خارجی عربستان سعودی}, abstract_fa = {حاکمیت اعراب سنتی و فقدان مشارکت شیعیان و کردها در قدرت سیاسی عراق عمده­ترین مانع بر سر راه شکل­گیری دولت ـ ملت در دهه­های گذشته بوده است. تلاش برای ایجاد و ساختار سیاسی جدید در عراق به منظور ایجاد یک دولت سرمشق در عراق باعث کاهش قدرت اعراب سنی در ساختار جدید حکومت در عراق شده است. روند دولت ـ ملت­سازی در عراق و چالش­ها و موانع مربوط به آن به تعارضات و مشکلات داخلی این کشور محدود نمی­شود. و همسایگان و کشورهای منطقه و بازیگران بین­المللی نیز در آن دخیل می­باشند. کشورهای عربی شکل­گیری یک نظام دموکراتیک با حاکمیت اکثریت شیعی را در جهت تضعیف اعراب سنی تلقی می­کنند و از قدرت­یابی شیعیان و بر هم خوردن توازن قدرت منطقه­ای نگران هستند. عربستان سعودی نیز از جمله کشورهای منطقه است که دارای نظام سیاسی بسته­ی پادشاهی و مبتنی بر مشروعیت و­هابی و اقتصاد نفتی است در این کشور احزاب حق فعالیت ندارند و برخی از گروه­ها، نظیر شیعیان و برخی شهروندان مانند زنان از حقوق اجتماعی اولیه محرومند. لذا دولت ـ ملت‌سازی در عراق و طرح الگوی دموکراتیک به عنوان محیط برون سیستمی عربستان بر ثبات سیاسی این کشور تأثیرگذار می­باشد.}, keywords_fa = {دولت ـ ملت‌سازی در عراق,حاکمیت مبنی بر دموکراسی,اعراب سنی,قدرت‌یابی شیعیان,حکومت بسته‌ی عربستان,گرایشات سلفی}, url = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202876.html}, eprint = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202876_a483a4ca729d240467a845abe5135d94.pdf} } @article { author = {پورقیومی, ایوب}, title = {}, journal = {Defense Policy}, volume = {17}, number = {68}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {1025-5087}, eissn = {2654-4971}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سیاست جدید آمریکا در خاورمیانه}, abstract_fa = {ناکامی سیاست خارجی آمریکا در افغانستان و عراق از یک سو و تقویت بیداری اسلامی با محوریت ایران از سوی دیگر، دولت بوش و متحدان منطقه‏ای آن را به برنامه ریزی طرح خاورمیانه جدید و برخورد با یکی از بازوان منطقه‏ای قدرتمند ایران متمایل ساخت، اما پس از شکست اسرائیل در جنگ نیابتی لبنانو ناکامی طرح خاورمیانه­ی جدید، سیاست آمریکادر منطقه تغییر یافت و این کشور برای مقابله و مهار قدرت ایران، به سیاست مهار و جنگ کم‏شدت، تقویت قابلیت‏های اهل سنت در مقابل شیعیان، تلاش برای ایجاد قطب جدید قدرت متشکل از اسرائیل و کشورهای دنباله رو آمریکا در منطقه روی آورد و تلاش‏هایی را برای عادی­سازی مناسبات اعراب و اسرائیل آغاز نمود. در حقیقت الزامات منطقه‏ای و بین‏المللی، دولت بوش را به تغییر در سیاست خارجی آمریکا بویژه در منطقه­ی خاورمیانه وادار ساخت و اوباما نیز همان تغییرات را با رویه‏ای متعادل‏تر از دولتمردان قبلی دنبال می‏نماید.}, keywords_fa = {هژمون‌گرایی آمریکا,طرح خاورمیانه‌ی بزرگ,طرح خاورمیانه‌یجدید,جنگ 33 روزه‌ی لبنان,سیاست خارجی آمریکا,شعار تغییر اوباما}, url = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202877.html}, eprint = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202877_da22556ae9b91d031d0984a747f964a5.pdf} }