@article { author = {کیوان‌حسینی, سیداصغر}, title = {}, journal = {Defense Policy}, volume = {18}, number = {70}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {1025-5087}, eissn = {2654-4971}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقش کنگره‌ی آمریکا در زمینه‌ی اعمال ملاحظه‌های امنیتی ـ راهبردی مربوط به «سیاست کنترل صدور فناوری»}, abstract_fa = {حوزه‌ی تصمیم‌سازی خارجی آمریکا بر محور صدور فناوری، همواره از نوعی «هماهنگی و مشارکت میان سازمانی» برخوردار بوده است. به عبارت دیگر، در کنار قوه‌ی مجریه، کنگره نیز سعی داشته از طریق طرح و تصویب قوانین و مقررات مربوط به این مقوله، به شرایط اجرایی مورد نیاز برای پیشبرد اهداف ناظر بر سیاست کتنرل صدور اقلام فناورانه مساعدت نماید. این الگوی تعامل میان ارکان تقنینی و اجرایی آمریکا، جلوه‌ی خاصی از نظام مشارکت بین سازمانی در این کشور را ارائه می‌دهد؛ مشارکت و تعاملی که فراتر از دغدغه‌های حزبی و منفعت‌طلبانه، در مواردی تا سطح اجماع نسبی بر محور خطوط راهنمای رفتار خارجی نیز معنا و هویت یافته است. در این مقاله سعی می‌شود که چگونگی نقش‌آفرینی کنگره در ارتباط با موضوع مورد اشاره (صدور فناوری) در دوره‌های قبل از جنگ سرد، جنگ سرد و بعد از آن مورد بررسی قرار گیرد. فرضیه‌ی اصلی نیز که بر محور اثبات این الگوی همکاری میان کنگره و قوه‌ی مجریه معنا می‌یابد، در جریان بررسی تحولات مربوط به دوره‌های زمانی پیش گفته قابل اثبات خواهد بود.}, keywords_fa = {سیاست کنترل صدور فناوری,قانون اداره‌ی صادرات,قانون مهار صادرات,قانون تجارت با دشمن,قانون نبرد,اصلاحیه‌ی سمینگتون}, url = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202886.html}, eprint = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202886_621659fd1440105ed58442d21ac2592b.pdf} } @article { author = {سیاست دفاعی 70, مجله}, title = {}, journal = {Defense Policy}, volume = {18}, number = {70}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {1025-5087}, eissn = {2654-4971}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مجله سیاست دفاعی شماره 70}, abstract_fa = {70}, keywords_fa = {70}, url = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202887.html}, eprint = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202887_a55f0cac72dbba507886332a844e91bb.pdf} } @article { author = {وثوقی, سعید and شیخون, احسان}, title = {}, journal = {Defense Policy}, volume = {18}, number = {70}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {1025-5087}, eissn = {2654-4971}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {انقلاب فناوری و تأثیر آن بر سیاست بین‌الملل}, abstract_fa = {امروزه با تغییرات ژرفی که در جهان سیاست رخ نموده، همگان به دنبال یافتن پاسخی هستند که چه عواملی باعث شده چنین تغییراتی دامن‌گیر سیاست جهان شود. بدون شک یکی از این عوامل ظهور فناوری‌های نوین یا به عبارتی انقلاب در فناوری است. به خصوص در دنیای کنونی فناوری نوین با ایجاد انقلابی در مقوله اطلاعات و به تبع آن ارتباطات باعث شده که بسیاری از معادلات سیاسی گذشته در هم ریخته شود، به گونه‌ای که برخی از اصطلاحات و مفاهیم در علم سیاست نیاز به بازتعریفی دوباره پیدا کرده‌اند. به واسطه همین انقلاب اطلاعاتی و ارتباطی، افراد نسبت به قبل توانایی تحلیلی و مهارتی بیشتری یافته‌اند به گونه‌ای که قادر گشته‌اند به صورت مستقیم در سرنوشت سیاسی خود و در برخی موارد نیز در سرنوشت دیگران تأثیرگذار باشند. از این جهت فاصله‌های زمانی و مکانی با سرعت فوق‌العاده‌ای در حال رنگ باختن هستند، وابستگی متقابل میان واحدها شدت یافته است، شیوه زندگی انسان‌ها تغییر پیدا نموده، و فرایند «جهانی شدن» در حال گسترش می‌باشد و در این گیروداد سیاست جهان در میانه‌ای از ثبات و تغییر در حال جان دادن است.}, keywords_fa = {فناوری,انقلاب اطلاعات و ارتباطات,انقلاب مهارت‌ها,میکروتکنولوژی,بیوتکنولوژی,نانوتکنولوژی}, url = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202888.html}, eprint = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202888_f01297505b68437cdba000bf7e6f0509.pdf} } @article { author = {کافی, سعید}, title = {}, journal = {Defense Policy}, volume = {18}, number = {70}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {1025-5087}, eissn = {2654-4971}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تدوین و ارزیابی راهبرد‌های نظامی با تأکید بر روش تحلیلی «SWOT»}, abstract_fa = {تدوین و  ارزیابی راهبرد‌های نظامی فرایند بسیار پیچیده‌ای است که مستلزم یک رویکرد سیستماتیک برای تحلیل دقیق عوامل محیط داخلی و خارجی است. این عومل می‌تواند کمی و کیفی باشد. پیشرفت‌های فناورانه تأثیر شگرفی در راهبرد‌های نظامی داشته است: فرماندهی و کنترل، شناسایی هوایی، تکنیک‌های توپخانه ای، خودروهای زرهی و امثال آن. اما در هر صورت فرماندهان یک مسئولیت بیشتر ندارند و آن کسب پیروزی در جنگ است. فرماندهان در فرمول‌بندی راهبردها باید انعطاف‌پذیر باشند. فرماندهان در میدان نبرد به دلیل پیچیدگی قابل ملاحظه میدان نبرد برای تدوین و ارزیابی راهبرد نیازمند رویکرد سیستماتیک به منظور تحلیل دقیق درخصوص عوامل داخلی و خارجی هستند. در این تحقیق لزوم استفاده از ابزارهای تحلیلی در میدان نبرد بویژه بر اساس برنامه‌ریزی راهبردی عملیاتیو تصمیم‌گیری ارائه می‌شود. به همین دلیل استفاده از روش تحلیلی «SWOT» (قوت‌‌ها، ضعف‌‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها) به عنوان روش تدوین و ارزیابی راهبرد در میدان نبرد مطرح شده است. با وجود آن که کاربردهای مربوط به استفاده از فرایند سلسله مراتبی تحلیلی در ادبیات روش تحلیلی «SWOT» وجود دارد، یک مدل با ساختار جدید با بسط روش تحلیلی کمی «SWOT» به منظور تأمین فواید این رویکرد ارائه شده است.}, keywords_fa = {روش تحلیلی «SWOT»,فرایند سلسله مراتبی تحلیلی (AHP),راهبرد‌های نظامی,تدوین و ارزیابی راهبرد}, url = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202889.html}, eprint = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202889_86b82931575a39d2f92458729d532e09.pdf} } @article { author = {مرادپیری, هادی}, title = {}, journal = {Defense Policy}, volume = {18}, number = {70}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {1025-5087}, eissn = {2654-4971}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تبیین صحنه‌های عملیات ج.ا.ا در هشت سال دفاع مقدس}, abstract_fa = {جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق در جنگ برای رسیدن به اهداف خود مناطق مختلفی را با عنوان صحنه‌های عملیات انتخاب نموده‌اند و در این صحنه‌‌ها، عملیات‌های آفندی و پدافندی متعددی انجام گرفته، ولیکن متأسفانه تدوین نگردیده است. لذا با توجه به شروع جنگ توسط ارتش عراق و تحمیل نمودن صحنه‌های فوق به جمهوری اسلامی ایران، این مقاله درصدد تبیین صحنه‌های عملیات زمینی و دریایی می‌باشد که در این راستا سعی گردید با استفاده از اسناد و منابع متعدد و متنوع از مراکز علمی و دفاعی تدوین گردد.}, keywords_fa = {صحنه,صحنه عملیات,جنگ,عملیات,دفاع مقدس}, url = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202890.html}, eprint = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202890_f91e281fad6af4ab91e28426aad4c709.pdf} } @article { author = {مهری, عباس}, title = {}, journal = {Defense Policy}, volume = {18}, number = {70}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {1025-5087}, eissn = {2654-4971}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقش عوامل و مؤلفه‌های پدافند غیرعامل در امنیت کشور}, abstract_fa = {این مقاله به بررسی نقش پدافند غیرعامل در امنیت کشور می‌پردازد و همچنین تلاش دارد ارتباط بین دو متغیر پدافند غیرعامل و امنیت را از طریق جمع‌آوری اطلاعات کتابخانه‌ای و بررسی میدانی برقرار و نتایج حاصله از تحقیق را در قالب استفاده از آمار طیف لیکرت و آمارهای t استیودنت یک متغیره به آزمون بگذارد. بر اساس نتایج حاصل از پرسش و بررسی از صاحب‌نظران و کاشناسان اینگونه نتیجه شده است که عوامل و مؤلفه‌های پدافند غیرعامل و عوامل و مؤلفه‌های امنیت کشور مورد واکاوی قرار گرفته و تأثیر متغیرهای مقاوم‌سازی و استحکامات، مکان‌یابی، استتار، فریب، ایجاد سیستم‌های هشداردهنده و تحرک و جابه‌جایی بر امنیت کشور به اثبات رسید و تأثیر متغیرهای پوشش، تفرقه و پراکندگی بر امنیت کشور معنی‌دار نبود و در پایان ضمن دسته‌بندی و اولویت‌بندی کردن آن اهمیت مؤلفه‌های تشکیل دهنده پدافند غیرعامل و امنیت تبیین و پیشنهادهای لازم به مسئولین کشور ارائه گردیده است.}, keywords_fa = {پدافند غیرعامل,مراکز ثقل,تمرکززدایی,استراتژی بقاء,امنیت}, url = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202891.html}, eprint = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202891_e47fe961815c48b5b605687d5a26ab2d.pdf} } @article { author = {بابایی, محمدباقر}, title = {}, journal = {Defense Policy}, volume = {18}, number = {70}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {1025-5087}, eissn = {2654-4971}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {جایگاه سیاست در اقتدار ملی از دیدگاه علی(ع)}, abstract_fa = {میزان اقتدار ملی مهم‌ترین شاخص ارزیابی توانمندی کشورها شمرده می‌شود و مؤلفه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی از عوامل اثرگذار در آن می‌باشند  که در بهترین وضعیت بین این عوامل تعامل هم‌افزایی برقرار می‌شود، سؤال اساسی در این تعامل این است که چه عواملی نقش اساسی و پایه‌ای دارد و در توسعه کشور دولت مردان به کدامین مؤلفه باید بیشترین نقش را داده و در توسعه عناصر آن سرمایه‌گذاری نمایند؟ برای افزایش قدرت و اقتدار ملی به کدامین مؤلفه باید اولویت سرمایه‌گذاری و توسعه داد؟ و با چه روشی می‌توان اولویت بین آنها را تعیین کرد؟با توجه به ویژگی جمهوری اسلامی و الگوی زمامداری آن، دولت‌مردان در سرمایه‌گذاری به کدامین مؤلفه باید اولویت دهند؟ و جایگاه سیاست در این تعامل چگونه باید باشد؟ و سیاست چه ارتباط منطقی می‌تواند با دیگر مؤلفه‌ها داشته باشد؟ تحلیل محتوا در خطبه‌‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار باقی مانده از امیرالمومنین(ع) گویای این حقیقت شد که حضرت علی(ع) در مدت زمامداری (الگوی حکومت جمهوری اسلامی ایران) به مؤلفه فرهنگ اولویت بیشتری می‌دادند و اولویت‌دهی ایشان به معنای توسعه و تعمیق مبانی نظری و ارزشی در مؤلفه‌های دیگر قدرت و اقتدار ملی می‌بود به طوری که رفتارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی امیرالمومنین(ع) در دوره زمامداری بر پایه عناصر خدا محوری، واقع‌بینی، حق مداری، کمال‌جویی و انسان محوری شکل، هویت و جهت می‌گرفت. سیاست نیز از این قاعده مستثنی نبود بلکه دستورات، تصمیم‌ها و رفتارهای سیاسی و حکومتی امام(ع) از مبانی فوق نشأت گرفته و هویت و جهت می‌یافت و اصول انسانی، خاستگاه سیاست و مقوم ارزش آن است، تا جایی که هرگونه تلاش سیاسی خارج از این چارچوپ، پیروی از هوا و هوس، و زیان و خسران تلقی می‌شود. این مقاله به پشتوانه پژوهش و تحلیل محتوای نهج‌البلاغه تهیه شده است.}, keywords_fa = {سیاست,اقتدار ملی,مؤلفه‌های اقتدار ملی,واقع‌گرایی,حق‌مداری,کمال‌جویی,خدامحوری و انسان‌مداری}, url = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202892.html}, eprint = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202892_380f02a856847670f61b74539e502973.pdf} } @article { author = {مردانی, محمدرضا}, title = {}, journal = {Defense Policy}, volume = {18}, number = {70}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {1025-5087}, eissn = {2654-4971}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تعیین نوع دانش ومهارت‌های مدیریتی موردنیازمدیران فرهنگی بسیج دانشجویی}, abstract_fa = {هدف این مقاله بررسی نوع دانش و مهارت­های مدیریتی مورد نیاز مدیران فرهنگی بسیج دانشجویی است. در این پژوهش با استفاده از مدل کوئین[1] و همکاران، وظایف، نقش‌ها و مهارت­های مدیریتی با رویکرد روابط انسانی مشخص شده است. سپس دانش و مهارت مدیریتی مورد نیاز مدیران فرهنگی با توجه به مدل مذکور و ویژگی­های بسیج دانشجویی و مباحث فرهنگ و رهبری به عنوان موضوع مدیریت فرهنگی به دست آمده است. در پژوهش حاضر که پژوهش کاربردی است از روش‌های توصیفی و پیمایشی استفاده شده است. از مدیران و مسئولین فرهنگی با تحصیلات کارشناسی‌ارشد و بالاتر که حداقل 5 سال سابقه مدیریتی در مجموعه بسیج دانشجویی داشته­اند به عنوان جامعه آماری استفاده شد. همچنین با توجه به نتایج به دست آمده مشخص گردید که رویکرد روابط انسانی، رویکرد کارآمد در تعیین دانش مهارت مورد نیاز مدیران فرهنگی بسیج دانشجویی می‌باشد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می­­دهد که اصلی­ترین مهارت­های مورد نیاز مدیران فرهنگی مهارت­های انسانی است. مهارت­های ادراکی (مفهومی) در درجه دوم اهمیت و مهارت­های فنی در جایگاه پایین­تر قرار دارند. دانشی و مهارت­های انسانی مدیریتی مورد نیاز مدیران فرهنگی بسیج دانشجویی با شاخص­های (ارتباط مؤثر ـ تصمیم­گیری مشارکتی ـ مخاطب­شناسی ـ گروه­سازی و مدیریت گروه ـ تشخیص و حل مسأله ـ مدیریت تغییر ـ حل تضاد و تصمیم­گیری) به ترتیب اهمیت مورد تأکید قرار گرفت}, keywords_fa = {مدیریت فرهنگی,بسیج دانشجویی,مهارت های مدیریتی,روابط انسانی ودانش مدیریتی}, url = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202893.html}, eprint = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_202893_6eab1cfe4e40a4c0ad15b9738e742639.pdf} }