@article { author = {Farhangi, Ali Akbar and Samband, Meisam and Salehi Sedghyani, Jamshid and Ghaedi, Mohammad Reza}, title = {Television’s Power of Media Deterrence and Its Defense Application With Emphasis on Individual Empowerment}, journal = {Defense Policy}, volume = {29}, number = {113}, pages = {53-84}, year = {2021}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {1025-5087}, eissn = {2654-4971}, doi = {}, abstract = {The television media in the Islamic Republic of Iran is of great importance so much that Imam Khomeini considers it as a great educational and training system in the form of a “public university” which has been extended throughout the country. In accounting for why it is a university, the Supreme Leader considers the Islamic Republic of Iran Broadcasting as a general school for different groups throughout the country where the messages, basics, and lessons given by the pure revolutionary Islam are taught." As a part of its effort to advance the strategy of media deterrence, this article is aimed at presenting a model in order to institutionalize individual empowerment programs via television. The research method used is exploratory mixed method by using the strategy of typology. The experts in this field constitute the statistical population of this research. 13 were selected in the qualitative part of the statistical population, and 385 were selected in the quantitative part by using simple random sampling. The tools for collecting data are individual semi-structured interview and researcher-made questionnaire. The analyzing of the data has been done on the basis of structural equation modeling by using Smart-PLS software. The findings of the research showed that human, and environmental factors, television, planning and audiences’ characteristics can predict the variable of individual empowerment. The model test also shows that the proposed model explains 62/7 percent of the changes related to individual empowerment. On the basis of the findings of the research, the IRIR television has a direct effect upon individual empowerment.}, keywords = {media deterrence,television,individual empowerment,national defense,soft power}, title_fa = {قدرت بازدارندگی رسانه‌ای تلویزیون و کاربست دفاعی آن؛ با تأکید بر توانمندسازی فردی}, abstract_fa = {اهمیت رسانه تلویزیون در جمهوری اسلامی ایران تا بدانجاست که امام خمینی(ره)، صداوسیما را یک دستگاه عظیم آموزشی و تربیتی و به‌منزله یک «دانشگاه عمومی» می‌دانند که در سطح کشور گسترده است. مقام معظم رهبری نیز در توضیح دانشگاه‌بودن آن، صداوسیما را مدرسه­ای عمومی برای همه اقشار در سراسر کشور می‌دانند که در آن پیام­ها، پایه­ها، مفاهیم و درس­های اسلام ناب، انقلابی و واقعی تدریس می­شود. هدف این مقاله درراستای راهبرد بازدارندگی رسانه­ای، طراحی مدلی به‌منظور نهادینه‌سازی برنامه­های توانمندسازی افراد از مجرای تلویزیون است. روش تحقیق مورداستفاده، آمیخته اکتشافی و با استفاده از راهبرد گونه­شناسی است. جامعه آماری این پژوهش را صاحب­نظران این حوزه تشکیل داده­اند. در بخش کیفی، نمونه آماری با استفاده از روش نمونه­گیری نظری 13 نفر و در بخش کمّی 385 نفر به شیوه نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار جمع‌آوری داده­ها مصاحبه نیمه­ساختاریافته فردی و پرسشنامه محقق‌ساخته است. تحلیل داده­ها براساس مدل‌سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار Smart-PLS انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل محیطی، انسانی، تلویزیون، برنامه­ریزی و ویژگی­های مخاطب می­توانند متغیر توانمندسازی فردی را پیش­بینی کنند. آزمون مدل نیز نشان می­دهد، مدل پیشنهادی 7/62 درصد از تغییرات مربوط به توانمندسازی فردی را تبیین می­کند. براساس نتایج نهایی پژوهش، تلویزیون جمهوری اسلامی ایران بر توانمندسازی فردی اثر مستقیم دارد.}, keywords_fa = {بازدارندگی رسانه‌ای,تلویزیون,توانمندسازی فردی,دفاع ملی,قدرت نرم}, url = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_206051.html}, eprint = {https://dpj.ihu.ac.ir/article_206051_c03b743de53eb0d5f2904f195520e3ea.pdf} }