per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
سیاست دفاعی
1025-5087
2654-4971
2015-04-21
23
90
203227
سخن سردبیر
فصلنامه سیاست دفاعی
defencepolicy@yahoo.com
1
تهران دانشگاه امام حسین (ع)
در شرایط حاضر موضوع قدرت یافتن بازیگران غیردولتی، بهویژه افزایش بیثباتی در جهان اسلام و خشونت تکفیریها تهدیداتی فوری و پیوسته در حال گسترش به حساب میآیند. نتیجهی نهایی این امر ظهور مجموعهای پیچیده از بحرانهاست که با یکدیگر مرتبط بوده، و در غرب آسیا (خاورمیانه) و آفریقای شمالی متمرکز شدهاند.
این روندها به این معنا هستند که تهدید افراطگرایی قطعاً در آیندهی نزدیک حادتر خواهد شد و خشونت تکفیری برای سالهای آینده به اشکال مختلف ادامه خواهد یافت. این جنبشهای افراطگرایانه آنقدر قدرتمند شدهاند که شورشهای بزرگ یا جنگهای داخلی پر تلفات برپا میکنند.
این شرایط بخشی از هندسه جدید قدرت است که در حال شکلگیری در منطقه و جهان است. خلا قدرت، افول سلطه آمریکا بر منطقه، و نیز فرصتهای جمهوری اسلامی ایران برای تثبیت قدرت منطقهای خود از جمله ویژگیهای هندسه جدید قدرت محسوب میشود.
به رغم توافق هستهای ایران و گروه 1+ 5، رویکرد آمریکا در قبال ج.ا.ایران حاصلی جز از همگسیختگی راهبردی نداشته است، و بهنظر میرسد که کشورمان در گسترش نفوذ راهبردی خود به دستاوردهای تدریجی اما قابلتوجه دست یافته که به اختصار عبارتند از: کسب مزیت در رقابت راهبردی با آمریکا برای نفوذ درمحیط دفاعی- امنیتی عراق؛ پشتیبانی موثر از دولت بشار اسد در برابر آمریکا که تا کنون منجر به بقای دولت سوریه شده؛ حمایت نظامی از حزبالله لبنان در صحنه سوریه و طبعا تشدید تهدید رژیم صهیونیستی؛ کمک تسلیحاتی به حماس و گروه جهاد اسلامی فلسطین در غزه و هدایت فرایند سازش رژیم صهیونیستی- فلسطین؛ حمایت معنوی از جنبش شیعیان بحرین و حوثیها در یمن؛ پیشرفتهای قابل توجه ایران در توسعه موشک بالستیک متعارف، موشک کروز، سامانههای پهپاد و روباتیک، و توپخانهی دوربرد، تسلیحات ناهمتراز دریایی و .... .این قابلیتها به حدی جدی است که آمریکا را وادار به استقرار شناورهای دفاعی موشکی بالستیک، تشویق دولتهای خلیج فارس به خرید شناورهای دفاع موشکی بالستیک، و لحاظ کردن خرید سامانهی دفاع موشکی ضدبالستیک تاد کرد.
برای آمریکا به عنوان کشوری که تا همین اواخر تنها ابر قدرت جهان شناخته میشد، هیچ روش ساده یا آسانی برای مقابله با پیچیدگیهای راهبردی مورد بحث وجود ندارد.
دولت آمریکا با مجموعهای عجیب از چالشها روبرو شده است؛ چالشهایی که نمیتواند به آسانی آنها را اولویتبندی کند، و مسلماً امکان سادهسازی، دور زدن، و نادیده گرفتن آنها را نیز وجود ندارد. این چالشها نیازمند تغییرات گسترده در راهبردهای منطقهای به ویژه در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران خواهند.
از طرفی در صورتی که بخواهیم از فرصتهای حاصل از دوره گذار قدرت در منطقه و جهان استفاده کنیم باید ماهیت و الزامات اساسی این دوره را بخوبی درک کنیم. باید براوردهای تهدیدات راهبردی را مرتب و بصورت پویا بهروز کنیم، راهبردهای مستخرج از این براوردها را به طرحهای شفاف پیوند زنیم، و ضمن تأمین منابع لازم، و تعریف مشارکت راهبردی با حامیان خود، شاخصها و روایتهای قابلقبولی را برای سناریوهای مطلوب توسعه دهیم. باید آماده باشیم که مدام سناریوهای مورد نظر را با تغییرات محیطی همگام کنیم و بدانیم که روند وقوع تغییرات نه صرفا خطی و تکاملی، بلکه غالبا غیر خطی و تحولی خواهد بود. آنچه امروز بیش از همیشه نیاز داریم دستیابی به قابلیت چالاکی راهبردی ذهنی و عملی است، قابلیتی که در شرایط پیچیده و آشوبناک امروز ضامن بقای بازیگران گوناگون محیط امنیتی جهان محسوب میشود. نشریه سیاست دفاعی بر آن است که به سهم خود الزامات دستیابی به این قابلیت را مورد بررسی قرار دهد.
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203227_f2ee0b35465dc46a05bb454be22715b4.pdf
فصلنامه سیاست دفاعی
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
سیاست دفاعی
1025-5087
2654-4971
2015-04-21
23
90
203228
مداقهای در منابع، ابزار، ابعاد و تهدیدات قدرت نرم در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
سید محمدجواد قربی
ghorbi68@yahoo.com
1
مازندران، رامسر، خیابان شهیدعباس مفرد، روبروی مصالح ساختمانی حلاجیان، منزل علیرضا قربی.کدپستی4691954666
این مقاله در صدد است تا به بررسی مختصات قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی بپردازد و در این مسیر، ژئوپلیتیک، تولیدکنندهها، ابزارها و منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را در پرتو اصول قانون اساسی مورد مداقه و کنکاش علمی قرار میدهد. یافتههای پژوهش حاکی از این هستند که اولاً، ژئوپلیتیک قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در منطقهی جهان اسلام قابل شناسایی است؛ ثانیاً، قدرت نرم بهوسیلهی ابزارهایی نظیر رسانهها و وسایل ارتباط جمعی، الهامبخشی فرهنگی یا صدور فرهنگی انقلاب، علم و دانش و ارزشهای سیاسی ترویج میشود؛ ثالثاً، بر اساس اصول قانون اساسی، نهادهایی نظیر ولایت فقیه، خانواده، قوهی مجریه و مردم از تولیدکنندههای اصلی قدرت نرم محسوب میشوند؛ رابعاً، منابع قدرت نرم را میتوان در عرصههای اجتماعی و فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و علمی مشاهده نمود که برخی از مؤلفههای استخراجشده، عبارتند از: عدل، رشد فضائل اخلاقی، مبارزه با فساد و تباهی، توسعه و تحکیم برادری اسلامی و تعاون عمومی، موازین اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر، استقلال فرهنگی، پاسداری از خانواده، وحدت فرهنگی جهان اسلام، نفی هرگونه ستمگری و سلطهپذیری، تأمین آزادیهای سیاسی و اجتماعی در حدود قانون، مشارکت عامهی مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام، آرای عمومی، استقلال سیاسی، وحدت سیاسی جهان اسلام و حقوق یکسان سیاسی، پیریزی اقتصاد صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت، استقلال اقتصادی، تأمین اجتماعی، تأمین نیازهای اساسی، برنامهی اقتصادی، استفاده از علوم و فنون و تربیت افراد ماهر به نسبت احتیاج برای توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور، و دفاع از حقوق همهی مسلمانان، استفاده از علوم و فنون، بالابردن سطح آگاهیهای عمومی، آموزش و پرورش، تسهیل و تعمیم آموزش عالی، تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینههای علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی از طریق تأسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان و خودکفایی در علوم و فنون. تمرکز بر روی مؤلفههای فوقالذکر و توانمندسازی ملت میتواند استحکام ساخت درونی نظام ملی را شکل دهد و اقتدار ملی و ثبات همهجانبه را به ارمغان آورد.
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203228_99bdc3b647b679e19802637340442150.pdf
قدرت نرم
قانون اساسی
جمهوری اسلامی ایران
ژئوپلیتیک
جهان اسلام
صدور فرهنگی
علم و دانش
ولایت فقیه
رسانههای ارتباطی
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
سیاست دفاعی
1025-5087
2654-4971
2015-04-21
23
90
203229
شناسایی و اولویتبندی تهدیدات شبکههای اجتماعی در عرصهی امنیت ملی
محسن اکبری
akbarimohsen@yahoo.com
1
محمد دوستار
m_dostar@yahoo.com
2
میلاد هوشمند چایجانی
miladhooshmand@gmail.com
3
رشت، جاده تهران، مجتمع دانشگاه گیلان، دانشکده علوم انسانی، گروه مدیریت.
دانشگاه گیلان
امروزه با نفوذ شبکههای اجتماعی مبتنی بر اینترنت در زندگی انسانها، بسیاری از جنبههای زندگی بشر تحت تأثیر قرار گرفته است. این شبکهها علاوه بر بهوجود آوردن فرصتهایی که قبلاً وجود نداشتهاند، تهدیدات و مشکلات فراوانی را بر علیه کاربران خود نیز بهوجود آوردهاند؛ بهگونهای که این تهدیدات از طرفی بهواسطهی سایر کاربران این شبکهها و از طرف دیگر، از جانب دولتها و نهادهای وابسته به دولتهای متخاصم بر کاربران تحمیل میشوند. بدین ترتیب، گستردگی کاربری از شبکههای اجتماعی مبتنی بر فضای مجازی نباید ما را از بررسی تهدیدات بالقوهی اینگونه فضاها غافل گرداند. بنابراین، مقالهی حاضر به شناسایی و اولویتبندی این تهدیدات در عرصهی امنیت ملی پرداخته است.
این مقاله با بررسی ادبیات و پیشینهی تحقیق و شناسایی انواع تهدیداتی که از سوی دولتها و نهادهای وابسته به دولتهای متخاصم بر کاربران تحمیل میشوند، این تهدیدات و معیارهای ارزیابی آنها را از نظر خبرگان با استفاده از تکنیک AHP اولویتبندی کرده است. بعد از این مرحله، با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی، تهدیدات را با توجه به معیارها اولویتبندی نمودیم.
نتایج نشان داد که اهمیت معیارهای انتخاب تهدیدات بهصورت پیچیدگی تهدید با رتبهی اول، سرعت شیوع تهدید با رتبهی دوم، مدت تهدید با رتبهی سوم و وسعت و دامنهی تهدید با رتبهی چهارم میباشد. تهدیدات نیز به ترتیب اهمیت عبارتاند از آشوبهای خیابانی، اختلافات قومی و منطقهای، ترور فرهنگی، شایعهپراکنی، رصد اطلاعاتی جامعه و ویروس پراکنی. در پایان پیشنهادهایی برای سیاستگذاران حوزهی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ارائه گردید.
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203229_e0576c4b0ab7f58ed9e4aa8211f6013c.pdf
شبکههای اجتماعی
تهدیدات شبکههای اجتماعی
تحلیل سلسلهمراتبی
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
سیاست دفاعی
1025-5087
2654-4971
2015-04-21
23
90
203230
مسابقهی تسلیحاتی، ثبات راهبردی و نظم منطقهای خاورمیانه
فرهاد قاسمی
faghasemi@ut.ac.ir
1
بهاره پورجم
bahareh.poorjam@chmail.ir
2
تهران -دانشگاه ه تهران-دانشکده حقوق و علوم سیاسی -گروه روابط بین الملل
اصولاً مسابقهی تسلیحاتی سابقهای به اندازه تاریخ بشریت دارد و یکی از مهمترین پدیدههای تأثیرگذار بر الگوی روابط بین واحدهای تشکیلدهنده سیستم بینالملل محسوب میشود و به این دلیل امروزه نیزاز جمله یکی از مهمترین موضوعات نظری و عملی در مطالعات بینالمللی و منطقهای بهشمار میآید. در این راستا، نظمهای منطقهای به طور عام و نظم منطقهای خاورمیانه به طور خاص ، با چنین موضوعی روبرو میباشد لذا مقاله به دنبال بررسی این پرسش اساسی است که در منطقهی خاورمیانه چه متغیرهای سبب شکلگیری مسابقهی تسلیحاتی شده است و در این منطقه، رابطهی بین دو متغیر مسابقهی تسلیحاتی و ثبات راهبردی چگونه تعریف میشود؟
در این مقاله باور بر این است که ناکارآمدی محیط راهبردی خاورمیانه علت اصلی مسابقهی تسلیحاتی محسوب میشود و ثبات راهبردی پیششرط رژیم کنترل تسلیحات در این منطقه میباشد. به دلیل عدم وجود ثبات راهبردی در منطقهی خاورمیانه ضمن عدم شکلگیری رژیم امنیتی جامع رسمی مسابقهی تسلیحاتی بهعنوان یک واقعیت در این نظم منطقهای محسوب میشود. برای بررسی این موضوع مقاله از روش مطالعهی موردی با تقدم نظریهی بهره میبرد. ابتدا مدل نظری طراحی شده و بر اساس آن مسابقهی تسلیحاتی در منطقهی خاورمیانه مورد واکاوی قرار میگیرد.
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203230_d88fbbe5c303a85bc66923a2d8c3dd78.pdf
مسابفهی تسلیحاتی
منطقهی خاورمیانه
محیط راهبردی
بیثباتی راهبردی
قدرت مداخلهگر
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
سیاست دفاعی
1025-5087
2654-4971
2015-04-21
23
90
203231
واکاوی راهبرد نظامی در نهجالبلاغه
مصطفی دلشاد تهرانی
delshadtehrani@yahoo.com
1
رضا جعفری
jafari138953@yahoo.com
2
دانشگاه قرآن و حدیث
تهران- چهار راه لشکر- خیابان کاشان- مجتمع شهید نامجو- بلوک 1 غربی- طبقه 3 غربی.
راهبرد نظامی، مجموعهای از فنون، هنرها و سیاستهای هر کشور در بهکارگیری نیروهای مسلح برای دستیابی به اهداف سیاسی و ملی است. فارِق راهبرد نظامی کشورها، اهداف راهبردی آنهاست که با توجه به تفاوتهای بینشی، ایدئولوژیکی، اخلاقی و .... سیاستمداران، از هم متمایز میگردند. مقالهی حاضر که از نظر هدف، بنیادی با ماهیتی کیفی است، کوششی جستارمحور در نهجالبلاغه بهمنظور یافتن مؤلفههای اساسیِ راهبرد نظامی در آن است. اهمیت تحقیق از آن روست که راهبرد نظامی بهعنوان اصلی اساسی در مدیریت نظامی، جایگاه ویژهای در نهجالبلاغه دارد. بر این اساس، انجام چنین تحقیقی پیرامون این منبع اسلامی ضروری ارزیابی گردیده، بهویژه آنکه خلأ پژوهشی در این زمینه مشهود است. نتائج تحقیق که به روش نظریهی بنیادی و گردآوری کتابخانهای حاصل گردیده، نشانگر آن است که مؤلفههایی چون تقبیح جنگ و صلحگرایی، حقطلبی و عدالتخواهی، فرهیختهپروری و امنیتبخشی، وحدتمداری و آرمانگرایی، استفاده از نیروی دشمن علیه دشمن (راهبرد معکوس) و ... از نهجالبلاغه بهدست میآید که مؤیّد فرضیهی اصلی پژوهش مبنی بر وجود مؤلفههای راهبرد نظامی در نهجالبلاغه است. راهبردی که رویکرد اصلی آن دفاعی است، لکن قابلیت تابندی و انعطاف لازم در شرایط مختلف رزمی و غیررزمی را دارا بوده و توانایی پاسخگویی به هر تهدید و تجاوز را خواهد داشت.
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203231_1abe4f7eee14fb90d1517e959381772c.pdf
امام علی(ع)
نهجالبلاغه
راهبرد
اهداف راهبردی
راهبرد نظامی
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
سیاست دفاعی
1025-5087
2654-4971
2015-04-21
23
90
203232
بازخوانی رهیافتهای تبیینگر تروریسم (رویکرد ترکیبی) مطالعهی موردی: داعش
سلمان احمدوند
nimabamdad96@chmail.ir
1
ایمان احمدوند
sahmadvand@yahoo.com
2
قم - نیروگاه- میدان توحید- مالک اشتر- انصار المهدی- ک 21- پ18
تهران کوی دانشگاه
تروریسم پدیدهای بغرنج است، حجم متراکمی از خشونت مرگبار که آثار ویرانگر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی آن بسیاری از کشورها را درنوردیده است. تروریسم افزون بر ماهیت پیچیده دارای گونههای متنوعی است و هر بار به اقتضای اهداف تروریستها و شرایط حاکم بر جامعهی هدف، شکلی به خود میگیرد؛ از کشتار دستهجمعی گرفته تا گروگانگیری، هواپیماربایی، انفجار بمب و غیره. اینکه پدیدهی تروریسم بهعنوان محرک تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جایگزین پدیدههای سیاسی شناختهشدهای مثل انقلاب، جنگ، کودتا و شورش و... شده است، مسألهای قابل تأمل است. در این مقاله پس از ارائهی تعاریفی از ترور و تروریسم و بازخوانی رهیافتهای تبیینگر آن در پرتو رویکردی ترکیبی به بررسی اعمال تروریستی گروه داعش (دولت اسلامی عراق و شام)، پرداخته و تلاش میشود تا از نقش و میزان اهمیت این رهیافتها در تبیین و بازشناسی تروریسم رونمایی شود. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که داعش با حرکت در شکافِ فرقهای- عقیدتی حاکم بر عراق، اوضاع نابسامانِ سوریه و مداخلهی جنگافروزانهی برخی از دولتهای منطقه، آمریکا و متحدانش، با پافشاری بر مواضع سلفی- تکفیری خود، در پی برهم زدن معادلات قدرت و احیای خلافت اسلامی است؛ مسألهای که رهیافتهای پژوهش حاضر (طبیعی، فرهنگی، اقتصادی، مذهبی، سیاسی و منطقی- عقلانی)، هر یک به سهمِ خود متکفل تبیین آنند.
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203232_f3e5e87a1b23c9afec35d0b5e63e3351.pdf
ترور
تروریسم
رهیافت
داعش
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
سیاست دفاعی
1025-5087
2654-4971
2015-04-21
23
90
203233
سیاست منع اشاعه در کابینههای بعد از جنگ سرد آمریکا (کلینتون، بوش و اوباما)
علیاکبر جعفری
a.jafari@umz.ac.ir
1
سعید پیرمحمدی
saeedpirmohammad@yahoo.com
2
بابلسر: دانشگاه مازندران
بیجار- خیابان توحید جنوبی- میدان جانبازان- جنب پوشاک فروشی مولفیکس- منزل مسعود پیرمحمدی
تلاشهای منع اشاعه و کنترل تسلیحات را میتوان در زمرهی ابزارهایی دانست که بهمنظور پیادهسازی راهبرد امنیت ملی آمریکا بهکار میروند. از این زاویه، اثربخشی چنین سازوکارهایی را باید در پرتو ارتقای شفافیت، فراهمسازی امکان واپایش اقلام و فناوریهای دومنظوره و محدودسازی هرگونه تلاش برای تولید و اشاعهی سلاحهای کشتارجمعی مورد توجه قرار داد. در این ارتباط، پژوهش حاضر با توجه به این پرسش که «سیاست منع اشاعه از چه اهمیت و جایگاهی در کابینههای بعد از جنگ سرد آمریکا برخوردار بوده است؟»، در صدد به آزمون کشیدن این فرضیه است که «رویکرد منع اشاعه در رفتار خارجی و امنیتی آمریکا در دورهی بعد از جنگ سرد، از تداوم و تکامل خاصی برخوردار بوده که بر اساس آن ایالات متحده در راستای اجرایی نمودن راهبرد امنیت ملی خود، بهدنبال اعمال نفوذ بر روند کلی حاکم بر کنترل صادرات و رژیمهای بینالمللی منع اشاعه میباشد». مقالهی حاضر توصیفی- علی بوده و اطلاعات موردنیاز آن نیز از طریق منابع کتابخانهای و جستجوی اینترنتی در پایگاههای معتبر جمعآوری گردیده و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203233_cf0923c997aec0f51f2f3eaaed61572f.pdf
منع اشاعه
مبارزه با تروریسم
نهادگرایی نولیبرال
رژیمهای بینالمللی
برتریجویی
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
سیاست دفاعی
1025-5087
2654-4971
2015-04-21
23
90
203234
چشمانداز تجاریشدن جهانی منابعگاز شیل و اثراتراهبردی بر امنیتملی جمهوری اسلامی ایران
ابوالقاسم طاهری
ataheri@gmail.com
1
محمدصادق جوکار
journal@ihu.ac.ir
2
مهدی طوسی
defencepolicy@yahoo.com
3
تهران دانشگاه امام حسین (ع)
مسألهی بهکارگیری ذخایر گاز شیل، مبحثی راهبردی در عرضهی انرژی است. وجه راهبردی این مسأله بهعنوان «تغییردهندهی بازی» برای جمهوری اسلامی ایران این است که کشورهایی که میتوانند بازارهای بالقوهی گاز طبیعی و LNG ایران باشند (هند و چین)، به مبحث گاز شیل علاقه پیدا کردهاند و بهدنبال آمریکا، سعی در تجاریکردن این فناوری دارند.
فرضیهی این پژوهش عبارت است از اینکه تجاریشدن گاز شیل در بازارهای سنتی جمهوری اسلامی ایران سبب تهدید امنیت ملی این کشور در بازه زمانی بلندمدت خواهد شد که با استفاده از الگوی نظری امنیتیشدن چند بعدی مکتب کپنهاک و بهرهگیری از روش تحلیل راهبردی در تحلیل، آزمون خواهد شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که روندهای تجاریشدن گاز شیل در بلندمدت میتواند: الف) اثرات سیاسی/ امنیتی: از طریق کاهش ارزش راهبردی منابع انرژی جمهوری اسلامی ایران برای مصرفکنندگان سنتی انرژی این کشور (وابستگی زدایی کشورهای چین و هند از گاز جمهوری اسلامی ایران) تسهیل پروژهی تحمیل تحریم و اعمال فشار، تضعیف دیپلماسی انرژی صادرکنندگان گاز طبیعی متعارف از جمله جمهوری اسلامی ایران؛ ب) اثرات اقتصادی/ فنی: از طریق تأثیرگذاری بر کاهش قیمتها و همچنین کاهش حجم تقاضا برای انرژی صادراتی جمهوری اسلامی ایران و در نتیجه، کاهش درآمدهای صادرات انرژی جمهوری اسلامی ایران، غیراقتصادیشدن پروژههای بکر LNG با تغییر مسیرهای صادراتی فعلی، کاهش درآمدهای صادرات انرژی بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تأثیر داشته باشد.
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203234_f24e1d52a725195866024e8cff6f367f.pdf
منابع نامتعارف
گاز شیل
امنیت ملی
امنیت تقاضا
جمهوری اسلامی ایران
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
سیاست دفاعی
1025-5087
2654-4971
2015-04-21
23
90
203235
چکیده انگلیسی
فصلنامه سیاست دفاعی
defencepolicy@yahoo.com
1
تهران دانشگاه امام حسین (ع)
چکیده انگلیسی
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203235_39bb698ab185bf6ccebce97338029e2b.pdf
فصلنامه سیاست دفاعی