دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
سیاست دفاعی
1025-5087
2654-4971
5
6
2014
01
05
مجازات جنایات جنگی در یوگسلاوی سابق: یک موفعیت بحرانی برای نظم نوین جهانی
FA
پیام
اخوان
journal@ihu.ac.ir
در زمان چاپ مقاله، 9 فوریه 1993، دبیرکل ملل متحد، اولین گزارش موقت کمیسیون کارشناسان جنایات جنگی در یوگسلاوی سابق را تسلیم رئیس شورای امنیت کرد. گزارش مزبور نتیجه می گیرد که: "صلاحیت قضایی در مورد جنایات جنگی بر اساس اصلی جهانی بوده و بر این اساس به همه دولتها، خواه طرفین مناقشه باشند یا نباشند، اعطاء می گردد." افزون بر این، گفته شده که اصل جهانی مزبور، مانند سایر جنایات علیه بشریت می تواند در مورد نسل کشی نیز اعمال شود. کمیسیون ابراز می دارد که: "به عقیده شورای امنیت یا دیگر ارکان صلاحیتدار ملل متحد خواهد بود که در ارتباط با رویدادهای یوگسلاوی سابق یک دادگاه بین المللی ویژه ایجاد نمایند. کمیسیون بر این باور است که چنین تصمیمی در راستای وظایفش می باشد."
یوگسلاوی سابق
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203088.html
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203088_bdb2f6f6b1e67abf5411432f261d8875.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
سیاست دفاعی
1025-5087
2654-4971
5
6
2014
01
05
"عرصه استراتژیکی" هند: دانشمندان غیرنظامی و تکنولوژیهای نظامی
FA
ایتی
آبراهام
journal@ihu.ac.ir
پیشرفت تکنولوژی و به هم پیوستگی عناصر آن موجب تحولات گسترده ای در عرصه جنگ شده است. این امر از سویی موجب شده که نیروهای نظامی از حالت خوداتکایی خارج شده و همیاری نیروهای غیرنظامی را جویا باشند و از سوی دیگر به علت تخصص بودن تکنولوژی نظامی انحصار آن را نیز از دست بدهند. این روند تا بدانجا گسترش می یابد که نیروهای غیرنظامی حتی نقشهای کلیدی در داخل صنایع دفاعی و مراکز تصمیم گیری دفاعی به عهده می گیرند. میزان و نحوه دخالت این نیروها و همچنین میزان قدرت آنها به عوامل متعددی بستگی دارد که این عوامل در کشورهای گوناگون متفاوت هستند. کشور هند به دلیل ویژگیهای مختلف یکی از نمونه های منحصر به فرد در این مورد می باشد. این کشور از سویی به جهانی متعلق است که دارای ویژگیها و مشکلات خاص خود می باشد به ویژه آن که به علت مشکلاتی که ریشه در پیدایش آن به عنوان یک موجودیت ملی دارد همواره با همسایگانش در ستیز بوده و در نتیجه نیروهای نظامی در آن از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشند، از سوی دیگر به دلیل ویژگیهای خاص خود به موفقیتهایی در عرصه خودکفایی نظامی نیز دست یافته است و موفق شده مجموعه ای صنعتی- دفاعی بنا نهد که در نوع خود در جهان سوم بی نظیر است.
عرصه استراتژیکی
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203089.html
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203089_27294b045dacfb67b7a0997742753b09.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
سیاست دفاعی
1025-5087
2654-4971
5
6
2014
01
05
رژیمهای بین المللی کنترل صادرات تکنولوژی
FA
سید اصغر
کیوان حسینی
journal@ihu.ac.ir
مسئله"کنترل صدور و اشاعه تکنولوژیهای پیشرفته" همواره یکی از محورهای بسیار مهم در مجموعه استراتژیها و سیاستگذرایهای دول غربی و بویژه امریکا بوده است. در دوران حیات نظام دو قطبی و بویژه در مقاطع مختلف جنگ سرد، سیاستهای مربوط به محور پیش گفته به سوی بلوک شرق سمت گیری شده بود. غرب به سیادت آمریکا می کوشید که تکنولوژیهای پیشرفته ای که بر توانمندی اقتصادی و نظامی شوروی(سابق) و متحدین آن تأثیرات فزاینده ای دارد، به این کشورها انتقال نیابد و یا دست کم از روند انتقال کنترل شده ای برخوردار باشد. همزمان با آغاز و پایان جنگ خلیج فارس، فضای جدیدی صحنه روابط بین الملل را فراگرفت و در پی آن کشف زرادخانه های بزرگ عراق، رژیمهای بین المللی کنترل صادرات را متوجه این مسئله نمود که:"دولتهای برخوردار از مبانی تکنولوژیکی و صنعتی محدود نیز می توانند فناوری های تولید بمب و فوت و فن های لازم در زمینه برنامه های بزرگ مربوط به سلاحهای هسته ای را بدست آورند و (افزون بر آن) توانائی آن را دارند که وسایل تکنیکی خود را از مجموعه وسایل آگاهی دهنده و تأمینات آژانس بین المللی انرژی هسته ای(????) پنهان کنند.
رژیمهای بین المللی
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203090.html
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203090_ee484caf42c7501795d2d42c3264788f.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
سیاست دفاعی
1025-5087
2654-4971
5
6
2014
01
05
توپخانه و سیر تحولات آن در ایران
FA
ابراهیم
مشفقی فر
journal@ihu.ac.ir
پیدایش توپخانه، در بستر تاریخ نظامی ایران تحولی را پدید آورد، که سپس خود نیز تحت تأثیر این تحول قرار گرفت. تأثیر و تأثر متقابل توپخانه و تحولات نظامی ترکیبی را بوجود آورد که نتیجه منطقی آن را تاریخ نظامی این کشور نشان می دهد و تصویری از آن در این مقال ارائه می شود. توپخانه به عنوان سلاحی کارآمد در عرصه های نبرد، بالضروره مورد توجه و استفاده قرار گرفت. ضعف و یا فقدان آن موجب شکست و وجود و قوت آن، پیروزیهایی را در پی داشت. کم مواردی که در آنها ضعف توپخانه در سایه درخشش فرماندهی قوی و نبوغ نظامی سرداران قرار گرفته باشد و باز هم موجب پیروزی شده، بسیار کم روی داده است، اما فقدان توپخانه نتیجه ای نداشت.
توپخانه
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203091.html
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203091_07863c2231123184b8589eb4e063f8bf.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
سیاست دفاعی
1025-5087
2654-4971
5
6
2014
01
05
بازدارندگی و نظم و نوین جهانی
FA
علیرضا
ازغندی
journal@ihu.ac.ir
با طرح و تولید سلاحهای هسته ای((( و کاربرد گسترده آنها پس از جنگ جهانی دوم ماهیت جنگ دستخوش تغییر و تحولات بسیار گردید و انعطاف پذیری سیاست بین الملل افزایش یافت. دست یابی به بمب اتمی نشان داد، که جنگ تمام عیار سنتی دیگر نمی تواند به مثابه ابزار عقلایی سیاست بین الملل کاربرد داشته باشد. اگر تا آغاز جنگ جهانی دوم، قدرت نظامی در سطح بین المللی همیشه به عنوان آخرین حربه حل و فصل اختلافات و کشمکشها به کار می رفت و بدین سبب دولتمردان تقویت قدرت دفاعی کشور را در اولویت اول برنامه کلان خود قرار می دادند، دست یابی به نیروهای هسته ای و سلاحهای استراتژیک((((پس از جنگ، اهمیت این معیار سنتی را به کلی از بین برد، به گونه ای که افزایش روز افزون توانمندی نظامی، لزوماً، قابلیت توانایی حمایت از جمعیت و سرزمین را تضمین نمی کرد.1 شاید مهمترین جنبه دست یابی به بمب اتمی و کاربرد آن این باشد که بشر برای اولین بار در تاریخ، موفق به اختراع سلاحی شده بود، که قادر به استفاده عقلایی از آن نبود. منظور از استفاده عقلایی از سلاح، آن است که ارزیابی و تحلیل هدف مورد نظر با حداقل هزینه هماهنگ باشد."می توان نتیجه گرفت که یک فرایند تفکر عقلایی، می تواند برای دست یابی به اهداف، میزان منطقی استفاده از وسائل را به گونه منطقی توجیه کند"2به سخن دیگر، در شرایط تکوین سالهای پس از جنگ، مسئله اصلی برای سیاستمداران و اساتید دانشگاه"مهار کردن قدرت نظامی به گونه ای بود که میان کاربرد آن و مسایل مورد اختلاف یک رابطه عقلایی برقرار شود".3 بدین ترتیب، استراتژی بازدارندگی به عنوان مناسب ترین استراتژی مهار قدرت نظامی به تدریج مورد توجه مطالعاتی و تحقیقاتی اندیشه پردازان و سیاستمداران آمریکایی قرار گرفت.
بازدارندگی
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203092.html
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203092_29256b5dc542a3f4a1865649fd02dc6f.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
سیاست دفاعی
1025-5087
2654-4971
5
6
2014
01
05
تأمین و انتقال تسلیحات
FA
آندریو
راس
journal@ihu.ac.ir
از سوی سیاستگزارن و تحلیلگران، قدرت نظامی به عنوان پیش شرط امنیت ملی تلقی شده است. به نوبه خود، افزارهای جنگ مدرن به عنوان یک جزء حیاتی قدرت نظامی در نظر گرفته شده اند. در نتیجه، تأمین تسلیحاتی، الزاماً یک مسئله حیاتی و همیشگی سیاستگزاران امنیت ملی می باشد.تسلیحات مناسب و کافی، یک ضرورت و شرط بازدارندگی و دفاع است. کمیت و کیفیت تسلیحات در دسترس، تا اندازه زیادی محدوده مؤثر انتخابهای سیاسی در دوران جنگ و صلح را تعیین می کند.
انتقال تسلیحات
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203093.html
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203093_0da539a5ec1fd77ab1673cf29f1f7c56.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
سیاست دفاعی
1025-5087
2654-4971
5
6
2014
01
05
نبرد هوایی در جنگ خلیج فارس؛ درس هایی برای نبرد های آینده:
FA
سید رضا
میرطاهر
journal@ihu.ac.ir
آغاز دهه 1990 با حوادث مهمی در صحنه خاورمیانه و بویژه در منطقه خلیج فارس همراه شد. در روز دوم اوت 1990 در پی بالا گرفتن اختلافات عراق و کویت(بویژه بر سرمنابع نفتی در منطقه مرزی دو کشور) و شکست تلاش های میانجیگرانه چند کشور عربی برای حل این موضوع، ارتش عراق به کویت حمله کرد و در عرض چند ساعت آن کشور را اشغال کرد. در پی این اقدام شورای امنیت با صدور قطعنامه 660 تجاوز عراق را محکوم کرد و امریکا نیز به بهانه کمک به کویت و جلوگیری از حمله احتمالی عراق به عربستان سعودی بسیج نیروهای خود را به سمت خلیج فارس آغاز کرد. و طی ماههای بعد نیروها و تجهیزات بسیار زیادی را در منطقه مستقر نمود. در ادامه همین روند، کشورهای غربی بویژه انگلیس و فرانسه و ایتالی و تعدادی از کشورهای عربی و غیرعربی مانند کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، مصر، سوریه، مراکش و پاکستان اقدام به اعزام نیرو و تجهیزات به منطقه خلیج فارس کردند.
نبرد هوایی
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203094.html
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203094_f5de85c5d4666f436a71ae326889a19d.pdf