دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
سیاست دفاعی
1025-5087
2654-4971
10
35
2013
12
25
نظام حقوقی حاکم بر تسلیحات هستهای
FA
میرشهبیز
شافع
journal@ihu.ac.ir
این مقاله در دو بخش تدوین شدهاست؛ بخش اول درصدد است تا معاهدات منع جامع سلاحهای هستهای بین قدرتهای بزرگ را به رشته تحریر درآورد در همین رابطه نیز به بررسی مسابقه تسلیحاتی از زمان پایان جنگ جهانی دوم، تا پایان جنگ سرد، بین دو قدرت هستهای، ایالات متحده و فدراتیو روسیه پرداخته و معاهدات استارت 1ـ2 و 3 ، سالت 1 و 2 تشریح کرده و در ادامه به تغییر و تحولاتی که در اجرای معاهدات با روی کار آمدن ریاست جمهوریهای گوناگون در آمریکا به وجود آمده نیز پرداخته است و در ادامه مزایای این معاهدات را برای دو طرف بررسی مینماید. در قسمت دوم، به معاهداتی که بین سایر دول جهان برای کنترل و منع تولید و آزمایشات هستهای منعقد گردیده پرداخته و در همین بخش به تعهداتی که کشورها در قبال عاری نگه داشتن مناطقی مثل قطب جنوب ـ کره ماه، کف دریاها دادهآند پرداخته و در پایان نتیجهگیری نموده که نظام حاکم بر سلاحهای هستهای، نظامی واحد نیست بلکه نابرابر و مبتنی بر رابطه قدرت میباشد. در این نظام پنج قدرت هستهای، اعضای دائم شورای امنیت، میتوانند زرادخانه داشته باشند ولی سایر دولتها از داشتن این سلاحها منع شدهاند.
تسلیحات هستهای
https://dpj.ihu.ac.ir/article_202961.html
https://dpj.ihu.ac.ir/article_202961_9e1d83d296b272251bf0e90468b8ba45.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
سیاست دفاعی
1025-5087
2654-4971
10
35
2013
12
25
گریزگاههای فنی از شمول معاهدة CTBT
FA
یدا...
دانش
journal@ihu.ac.ir
معاهدة منع جامع آزمایشهای هستهای در سال 1996 با هدف جلوگیری از انجام تمام آزمایشهای انفجار هستهای (نظامی یا غیرصلحآمیز و صلحآمیز) بین یکسری از دولتها منعقد گردید. در این مقاله نشان داده میشود که معاهده CTBT به طور کامل در جهت منافع کشورهای هستهای بوده و ارائه آن فقط در جهت تضعیف کشورهای غیرهستهای است. با پذیرش معاهده CTBT ، تغییری در برنامههای فنآوری و نگهداری سلاحهای هستهای توسط کشورهای هستهای عضو ایجاد نخواهد شد. در واقع، کشورهای هستهای عضو، بویژه آمریکا، از سالها پیش برنامه تسلیحاتی خود را طوری تغییر دادهاند که نیازی به انجام آزمایشهای انفجاری هستهای نداشته و بنا به ضرورت در انجام چنین آزمایشهایی، راههای گریز بسیاری دارند.
معاهدة CTBT
https://dpj.ihu.ac.ir/article_202962.html
https://dpj.ihu.ac.ir/article_202962_833217c87b072b9214649c3025bb3942.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
سیاست دفاعی
1025-5087
2654-4971
10
35
2013
12
25
سازمان ملل متحد : خلع سلاح و کنترل تسلیحات بعد از جنگ سرد
FA
شهروز
ابراهیمی
journal@ihu.ac.ir
نوشتار ذیل موضوع "خلع سلاح و کنترل تسلیحات" از سوی سازمان ملل را بعد از جنگ سرد بررسی میکند. در طول جنگ سرد به علت تعارض شرِ ـ غرب، سازمان ملل اقدامات محدودی در زمینه خلع سلاح و کنترل تسلیحات به عمل آورده و لذا اکثر توافقات در این حوزه دوجانبه یا سهجانبه و آن هم در دورههای تشنجزدا بودهاست. بعد از جنگ سرد با تفسیر موسع منشور ملل متحد از "صلح و امنیت بینالملل" این مفهوم هرچه بیشتر مرتبط با خلع سلاح و کنترل تسلیحات شده و بویژه سازمان ملل با ابداع دو مفهوم جدید "دیپلماسی پیشگیرانه" و "صلح سازی بعد از مخاصمات مسلحانه"، اقدامات اطمینان و اعتماد سازی خود را گسترش دادهاست. و بالاخره اینکه خاتمه تعارض شرِ ـ غرب امکان انعقاد موافقتنامههای جهانی از سوی سازمان ملل ـ که نمونه برجسته آن سی.تی.بی.تی میباشد ـ را فراهم آورد.
صلح و امنیت,اعتمادسازی,شورای امنیت,خلع سلاح منطقهای,مذاکرات خلع سلاح,عراق,کره
https://dpj.ihu.ac.ir/article_202963.html
https://dpj.ihu.ac.ir/article_202963_58cb2e40a1e81d4321278d0a7b60c1a9.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
سیاست دفاعی
1025-5087
2654-4971
10
35
2013
12
25
نقد و بررسی حقوقی قانون 1998 ایالات متحده در خصوص اجرای ملی کنوانسیون سلاحهای شیمیایی
FA
نادر
ساعد
journal@ihu.ac.ir
قانون 21 اکتبر 1998 (29 مهر 1377) ایالات متحده در خصوص اجرای ملی کنوانسیون سلاحهای شیمیایی (که ازاین پس به اختصار "کنوانسیون" خوانده میشود) در راستای اجرای تعهد مقرر در بند 1 ماده 7 کنوانسیون به تصویب رسید. اجرای ملی کنوانسیون به ویژه از طریق وضع قوانین و مقررات مربوط به جنبههای اداری، گمرکی، اقتصادی، صنعتی و از همه مهمتر، بُعد کیفری تخلف از مفاد آن، تکلیفی است که بر ذمه هریک از دولتهای عضو کنوانسیون از جمله کشورما مستقر است، ولی ادای آن منوط به رعایت ضوابطی است که در کنوانسیون در این خصوص و یا در مورد سایر مسائل دیگر مقرر شدهاست. بنابراین، انجام یک یا چند تعهد از مجموع دوازده تعهد کلی مقرر در کنوانسیون توسط دولتهای عضو به هیچوجه بهانهای برای نقض دیگر مفاد آن به دست نمیدهد. این مقاله درپی آن است که مفاد قانون مزبور را از دیدگاه حقوِ بینالملل سلاحهای شیمیایی با تکیه بر مفاد کنوانسیون مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قراردهد و مشخص نماید که آیا قانون مزبور با مفاد کنوانسیون مطابقت دارد یا خیر؟
سلاحهای شیمیایی
https://dpj.ihu.ac.ir/article_202964.html
https://dpj.ihu.ac.ir/article_202964_ff85d014e67f538a920ab67fdb710514.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
سیاست دفاعی
1025-5087
2654-4971
10
35
2013
12
25
جنگ نه علم است، نه هنر؛ حرکت به سوی رشتهای جدید با عنوان "حرفه جنگ"
FA
سرگرد جیم
استار
journal@ihu.ac.ir
در این مقاله نویسنده تلاش کردهاست تعریفی از ماهیت جنگ و رویکردهای متفاوتی که میتوان در این تعریف از آن بهره جست، ارائه نماید. در بیان تعریف از جنگ و اصول جنگ نقاط قوت و ضعف هر یک از رویکردهای عملگرایی، تجربهگرایی، عقلگرایی، جبرگرایی و رفتارگرایی مورد بررسی قرار گرفته است. سطوح مختلف جنگ به عنوان فرآیندی که از اهداف یک کشور شروع و به تاکتیکهای به کار رفته در میدان جنگ برای دستیابی به اهداف، ختم میشود. نویسنده در این مقاله این فرآیند را به عنوان یک سلسله اهداف و روشهای متوالی که از بالا به پایین و بالعکس در تعامل منطقی هستند، تعریف میکند. در پایان شرایط فرماندهان نظامی که هدایت و رهبری جنگ را برعهده دارند از دیدگاه رویکردهای متفاوت بیان میشود. نویسنده در این مقاله چنین نتیجهگیری کردهاست که با توجه به ماهیت خاص جنگ و اشتراک اصول جنگ انگلیس، آمریکا و شوروی، باید به جنگ رویکردی "بهگزینانه" یا ترکیبی از رویکردهای مختلف در علوم مختلف داشت و این در واقع مسیری است که حرفه فرماندهی و اجرای جنگ باید به آن سو حرکت کند.
جنگ,نظامیگری,عملیات جنگی,دکترین نظامی,غافلگیری,عقلگرایی,جبرگرایی,رفتارگرایی
https://dpj.ihu.ac.ir/article_202965.html
https://dpj.ihu.ac.ir/article_202965_a16a315c4144c84be97454a253febb3a.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
سیاست دفاعی
1025-5087
2654-4971
10
35
2013
12
25
طرحهای درگیری صحنة عملیات : ابزار استراتژیک یا اتلاف وقت
FA
رولف
استینک
journal@ihu.ac.ir
این مقاله به بحث و بررسی در مورد روند اجرایی شدن یک طرح عملیاتی در سیستم نظامی آمریکا میپردازد، و این روند را از جنبههای مختلفی (تهیه طرح توسط ردههای مختلف نظامی) مورد مداقه قرار میدهد و طرحهایی که قرار است در سطح یک صحنة عملیات منطقهای و یا جهانی اجرا گردد، را کالبدشکافی کرده و تنگناهای اجرایی آن را بیان نموده و در بعضی از مناطق راههای برطرف نمودن این تنگناها را که وجود دارد، پیشنهاد و ارائه مینماید. نویسنده مقاله اجرای طرحهای صحنة عملیات را برای ایالات متحده از بعضی جنبهها دارای فایده میداند و در بعضی موارد آنها را کاری بیهوده دانسته که هیچ ثمری برای بالابردن پرستیژ آمریکا در جهان ندارد و فقط به عنوان کاری که هزینههای نظامی ایالات متحده را افزایش میدهد عنوان کردهاست. مقاله در پایان به این نتیجه نسبی رسیده که در استراتژی امنیت ملی ایالات متحده، درگیری اصل بنیادین به شمار میآید و در اجرای این استراتژی نیروهای مسلح آمریکا همچنان نقش محور را ایفا خواهند کرد و تعهد آمریکا نسبت به متحدین خودش افزایش خواهد یافت، لذا لازم است در این طرحها بازنگریهای جامعی برای کاربردی شدن آنها صورت گیرد، در غیر این صورت این طرحها چیزی فراتر از گزارشهای بوروکراتیک و بیثمر نخواهند بود و اهداف امنیت ملی آمریکا را پشتیبانی نخواهد کرد.
صحنة عملیات,طرحهای عملیاتی,سیستم امنیتی,استراتژی نظامی,درگیری نظامی,طرح نظامی
https://dpj.ihu.ac.ir/article_202966.html
https://dpj.ihu.ac.ir/article_202966_7c4542d2e480d022e5bac2ed1a3a95da.pdf