2024-03-29T16:13:49Z
https://dpj.ihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2200562
سیاست دفاعی
1025-5087
1025-5087
1370
2
1
سیاست دفاعی: چارچوبی برای تحلیل
حسین
حسینی جیردهی
در کشور ما مرسوم است که هر گاه می خواهند درباره مسائل کلان نظامی و دفاعی به بحث، پژوهش و یا تصمیم گیری بپردازند، موضوع فعالیت خود را استراتژیک می خوانند. از این رو موضوعات بسیاری را می بینیم که صفت استراتژیک بر آنها اطلاق می شود مانند مطالعات استراتژیک، تحقیقات استراتژیک، مدیریت دفاعی استراتژیک و غیره. صرفنظر از سایر علل، شاید علت اصلی این امر آن است که بیشتر دست اندرکاران امور پژوهش و اجرا در این زمینه، جامع ترین و آشناترین واژه ای را که می شناسند، واژه "استراتژی" است، پس طبیعی است که برای این گونه فعالیتها، پراستفاده ترین صفت، همین واژه باشد. با وجود این، واژه استراتژی، محدودیتهای خاص خود را دارد و بعضی از مباحث کلان دفاعی، حتی با گسترده ترین و مسامحه آمیزترین برداشت از واژه استراتژی، باز هم خارج از حوزه شمول آن قرار می گیرند.
سیاست دفاعی
2014
01
05
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203115_b3ffac0927bd79cd4053b71b389bbd91.pdf
سیاست دفاعی
1025-5087
1025-5087
1370
2
1
ارتشهای کشورهای جایگزین شوروی
مارک
گرامر
در اولین روزهای زندگی دولتهای مستقل مشترک المنافع?(???) یکی از شگفت آورترین موضوعات، ادامه حیات بیهوده ارتشی بود که مأموریت اصلی آن دفاع از رژیم و کشوری بود که دیگر وجود نداشت. تا همین اواخر در دهه 1980 میلادی، ارتش شوروی یک نهاد ترسناک بود. با حدود 5 میلیون سرباز، در اروپا، آسیای شرقی و نقاط دورافتاده ای از جهان سوم حضوری محسوس و ترس آور داشت. اتحاد آن ارتش با شش کشور اروپای شرقی در پیمان ورشو نه تنها یک منطقه حائل دفاعی رویاروی غرب پدید آورد، بلکه برای حمله های ترکیبی هسته ای و متعارف به ناتو، طرحهای ماهرانه نظامی شوروی را تسهیل می کرد. به هر اندازه که شوروی در بیشتر مسائل عقب افتاده بود، اما آن کشور، برای تضمین اینکه یک"ابرقدرت" جهانی نامیده شود قدرت نظامی کافی را داشت. به هر حال هنگامی که نخست پیمان ورشو فروپاشید و سپس تمامیت دولت شوروی تجزیه و به 15 جمهوری تبدیل شد، آن موضع نیز بکلی از بین رفت. ایالات متحده آمریکا تنها ابرقدرت جهان باقی ماند. هم اکنون، پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی، ارتش شوروی و گروههای نظامی صنعتی که قدرت نظامی را پشتیبانی می کردند، در جای خود محفوظ هستند، هر چند در سطح پائین تری عمل می کنند.
شوروی
2014
01
05
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203116_609e98d71e8fd66c426b1d835bcbe770.pdf
سیاست دفاعی
1025-5087
1025-5087
1370
2
1
پایان یافتن جنگ محدود: پویای های روانی فرایند پایان جنگ
پائولر
پیلار
گرچه رفتار انسانها در طول زمان از ثبات نسبی برخوردار است ولی واکنش آنان در "موقعیت" یا"شرایط" خاص نسبتاً متفاوت از موقعیت، و شرایط دیگر است، به گونه ای که رفتار یک ملت در حال صلح کمابیش با رفتار آنان در حال جنگ متفاوت است. ویژگی ها و شرایط جنگ ایجاب می کند که به متخاصم همچون"دشمن خونخوار" و"غیرقابل بخشش" نگریسته شود، در حالی که لازمه دست یابی به یک مصالحه دوجانبه یا چندجانبه بین متخاصمان آن است که ملت ها در نگرشها و باورهای خود تجدید نظر نموده و دشمن را"قابل اغماض" بدانند. پیچیدگی و متمایز بودن واکنش ملت ها نسبت به صلح زمانی بیشتر به چشم می خورد که نبرد نه تنها موجب"مغلوب" شدن هیچ یک از دو طرف نشده باشد بلکه هر یک در"مذاکرات صلح" در پی کسب امتیازهای بیشتر باشد تا بتواند ضمن توجیه جنگ خود، برخی تعارض های ایجاد شده را نیز از بین ببرد.
پویای های روانی
2014
01
05
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203117_b70afbddf41d90bcdc43366114385b8b.pdf
سیاست دفاعی
1025-5087
1025-5087
1370
2
1
حقوق بشر در مناقشات مسلحانه
یورم
دینستین
منطق حاکم بر تفکر و اندیشه افراد بشری حکم می کند که برای ایجاد و قوام، "نظم امنیت" و تأمین حقوق و منافع فردی و اجتماعی، به امر تنظیم روابط در کلیه شئون و سطوح حیات اجتماعی مبادرت شود. واقعیتی که با شدت و ضعف در گذشته تاریخی افراد بشر، نمود داشته است. ساختار ساده اجتماعات اولیه گذشتگان ما مبدل به واحدهایی تحت عنوان"دولت" گردید که مرزهای جغرافیایی عامل جدائی مشخص"حاکمیت" آنها از یکدیگر شده است. چون عرصه عمل و محیط فعالیت واحدهای سیاسی در گستره نظام بین الملل از پیچیدگی و تنوع زیادی برخوردار است، بالطبع دامنه مقررات حاکم بر نظام مزبور(به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر متناسب با سیستم جامعه بین المللی)، با جوامع اولیه و"داخلی" تفاوتهای اساسی شکلی- ماهوی دارد. "حقوق بین الملل" که حاکم بر روابط و مناسبات واحدهای سیاسی است، با سیر تکاملی جامعه بین المللی و تغییرات بنیادین نظام بین المللی و مفهوم نوین"حاکمیت" دارای قلمرو فراتر از برداشتهای سنتی و کلاسیک از حقوق بین الملل، گردیده است. در گذر زمان و در پرتو اندیشه ها و گسترش ارتباطات، حساسیت و گرایش افکار عمومی عالم، نسبت به حقوق انسانی، افزون شده است. تجارب ناخوشایند و گرانبار برخاسته از جنگها و خونریزیهای خشونت بار و اجحاف و ظلم نسبت به"افراد انسانی" و انزجار عمومی حاصله از آن، محرک ایجاد مکانیسمی در حمایت از کرامت و حقوق بشری شد. حرکت کندی که در طول قرن اخیر، مقوله"حقوق بشر دوستانه بین المللی" را ثمر داده، فارغ از هرگونه قید و شرطی، ناظر بر حقوق عینی- ذاتی به افراد انسانی(انسان از این جهت که انسان) است. مفهومی که به واحد" در جنگ و صلح" در روابط و برخوردهای افراد انسانی، در جنگهای داخلی- بین الدولی، منطقه ای- بین المللی، باید لحاظ شود، مفهومی است که از یک سو ناظر بر حقوق افراد انسانی و از سوئی ناظر بر تعهد بین المللی دولتها در احترام و رعایت آنهاست. مفهومی که شرط بردار نبوده و غیرقابل تخلف تلقی می گردد و نقض آن منجر به مسئولیت بین المللی خواهد شد. در این مقاله نویسنده در مقام بیان و تبیین مقررات عرضی - قراردادی بین المللی مربوط به"حقوق بشر دوستانه بین المللی" با ذکر اهمیت و تقبیح تخلف از آن می باشد. مقوله ای که در دهه جاری مورد توجه و چه بسا مورد بهره برداری سیاسی قرار می گیرد. اندیشمندان و حقوقدانان مغرب زمین نسبت به این حقوق بشر دوستانه بین المللی توجه بسیار نشان داده و از سوی دیگر در سیاست اعلامی ممالک غرب به عنوان یک محور مهم مورد تاکید قرار می گیرد، تا آنجا که نوعی گرایش به مداخله بشر دوستانه بین المللی را تلقین می کنند.
مناقشات مسلحانه
2014
01
05
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203118_d62c4d191f615da4248c73b45e4d6596.pdf
سیاست دفاعی
1025-5087
1025-5087
1370
2
1
سلاح شیمیایی و جنگ خلیج فارس: سگی که پارس نکرد
نورمن
سیگار
با وجود این تهدید که عراق در جنگ خلیج(فارس) از سلاحهای شیمیائی استفاده می کند، اما چنین نشد. شاید بتوان ترس از مقابله به مثل را عامل اصلی(این خودداری) برشمرد، البته شرایط صحنه نبرد(از جمله زمان سریع عملیات، انهدام سیستم های پرتاب کننده و اوضاع جوی) نیز نقش مهمی در تصمیم گیریهای بغداد بازی کرده اند. امروزه بری کنترل سلاحهای شیمیائی، انگیزه های مهمتری وجود دارد. با وجود این کشورهای جهان سوم شاید به این نتیجه رسیده باشند، که تصور عمل مقابله به مثل موجب شده است که عراق از سلاحهای شیمیائی بهره نبرد، و از این رو(برای بدست آوردن امنیت در رویاروئی با سلاحهای شیمیایی دشمن) سلاحهای نبرد کنند.
سلاح شیمیایی
2014
01
05
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203119_5612b6733a8a5555373cf4c0b44e0e04.pdf
سیاست دفاعی
1025-5087
1025-5087
1370
2
1
سیاستهای اقتصادی در بحران و جنگ
مرتضی
اسدی
در ادبیات کلاسیک اقتصادی شرایط رکودی که بیکاری و کاهش بهره برداری از ظرفیتهای تولیدی و تنزل قیمتها از ویژگیهای آن است، بحران نامیده می شود. در اینجا منظور از بحران حالتی است که به سبب بروز جنگ و محاصره اقتصادی برای واحدهای تولیدی به وجود می آید و در نتیجه دسترسی تولید کنندگان به بازارهای مواد اولیه و یا بازارهای فروش محصولات خود در خارج از کشور به حداقل می رسد و این امر، رکود یا توقف تولید را باعث می شود و در برخی حالات نیز با رکود تورمی همراه است.
سیاستهای اقتصادی
2014
01
05
https://dpj.ihu.ac.ir/article_203120_cf5ed47811be210438b9de8df3efb69b.pdf