2024-03-29T13:46:52Z
https://dpj.ihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2200625
سیاست دفاعی
1025-5087
1025-5087
1388
17
67
تحولات سیاست دفاعی روسیه سالهای 2000 تا 2010
جهانگیر
کرمی
علیرضا
کریمیان
محیط داخلی و خارجی روسیه در سالهای 2000 تا 2010 متحول بوده است، اما اصول کلان سیاست دفاعی آن کمتر دستخوش دگرگونی شده است. کشور روسیه در این دهه در مقایسه با سالهای دهه 1990، از ثبات و سامان مناسبتری برخوردار شده و درآمدهای نفتی روزافزون نیز امکان بهبود وضعیت نظامیان، بازسازی فنی و در نتیجه قدرتمندی دفاعی را داده است. در محیط بینالمللی، مسکو دورههایی از دوستی و دشمنی را با غرب و ناتو تجربه کرده و از همکاری با آمریکا در جنگ با طالبان در سالهای نخست، به موج انقلابهای رنگی، گسترش ناتو، برنامه سپر موشکی در چک و لهستان و سرانجام جنگ استیا رسیده است. در دو سال اخیر نیز رقابت جای خود را به دورهای از همکاری داده است که از آن به عنوان «معامله بزرگ» یاد میشود. اما اصولی مانند «قدرت جهانی» و «همپایگی راهبردی»، همچنان به عنوان اصول کلان حاکم بر سیاست دفاعی پایدار ماندهاند. در این مقاله به اوضاع داخلی، محیط بینالمللی و منطقهای و سرانجام اصول کلان سیاست دفاعی روسیه پرداخته شده است.
سیاست دفاعی
تهدید
امنیت ملی
روسیه
قدرت بزرگ
همپایگی راهبردی
2009
06
23
https://dpj.ihu.ac.ir/article_202863_180889dd0099b1d6d32210522cdc05f4.pdf
سیاست دفاعی
1025-5087
1025-5087
1388
17
67
مجله سیاست دفاعی شماره 67
مجله
سیاست دفاعی 67
67
67
2014
08
18
https://dpj.ihu.ac.ir/article_202864_a06d76a3a0aa008a772a74eee938ddf4.pdf
سیاست دفاعی
1025-5087
1025-5087
1388
17
67
تهدیدات اتمی پاکستان بر منطقه و ایران
جواد
جمالی
پاکستان به رغم اینکه زمان کوتاهی از هستهای شدن را تجربه کرده به اندازه بسیاری از قدرتهای با سابقه هستهای، بحران آفرینی و تهدیدزایی اتمی داشته است. پیش رفتن تا آستانه رویارویی اتمی با هند و خطر دستیابی افراطگرایان به زرادخانه اتمی پاکستان، دست کم چالشهای بروز یافته از سلاح هستهای پاکستان است. سوابق بحرانساز پاکستان باعث شده است به محض افزایش حملات و بیثباتی ناشی از تحرک طالبان و القاعده در مناطقی از این کشور، موضوع خطرساز بودن سلاح هستهای پاکستان مطرح شود. چرا؟ پژوهش حاضر در پی پاسخی واقعبینانه به سؤال مذکور است. از این رو با واکاوی توان هستهای پاکستان، سابقه تروریسم هستهای، توانسنجی تسلیحات اتمی پاکستان، تهدیدات زرادخانه اتمی این کشور، سازوکارهای کنترل و نظارت هستهای و امکان سنجی «جهاد اتمی» طالبان و القاعده، به تشریح ماهیت تهدیدات سلاح اتمی پاکستان بر منطقه و ایران پرداخته میشود. بر این اساس، نوع تهدید اتمی پاکستان بر ایران و منطقه جدی ارزیابی میشود اما بزرگنمایی آمریکا در این زمینه غالباً زمینهساز کنترل، مهار و نفوذ بیشتر در پاکستان است.
دیپلماسی وحشت
تروریسم هستهای
جهاد اتمی
دکترین خشونت
پاکستان اتمی
2011
10
03
https://dpj.ihu.ac.ir/article_202865_d8067cec2ae4e1f50753b5a10052fb90.pdf
سیاست دفاعی
1025-5087
1025-5087
1388
17
67
آمریکا و حقوق بشردوستانه (مورد گوانتانامو)
نجله
خندق
پس از جنگ جهانی دوم، ایالات متحده آمریکا به منظور جایگزین کردن یک نظام جدید قانون محور و جهانشمول با دنیای آشفته و پرتنش پس از جنگ، سردمدار تلاشهایی شد که هدف آن حمایت از حقوق بشر و ترویج تجارت آزاد بود. براستی چرا امروز آمریکا در پی نقض انبوه قوانینی است که روزگاری خود بنیانگذار آن بوده است؟ موضوع مورد بحث این مقاله مورد فوقالعاده با اهمیت گوانتانامو و یا همان پایگاه نظامی آمریکا در کوبا و شرایط تأسفبار بازداشت اسرائی است که از افغانستان و نیز سایر مناطق جهان بدانجا انتقال یافتهاند و اساساً تلاش بر آن است تا با ارائه مباحث حقوقی کاملاً روشنگر ضمن پردهبرداری از رفتار نامشروع و غیرمعقول آمریکا در آنجا، نادیده گرفتن قوانین بینالملل از سوی این کشور در طی سالهای اخیر بپرداریم. آیا حقیقتاً جهان در آستانه نظام نوینی است که در آن دول قدرتمند جهان میتوانند حقوق مسلم سایر ملل را نادیده بگیرند؟
گوانتانامو
آمریکا
تخطی از قوانین بینالملل
نظم نوین جهانی
2009
06
23
https://dpj.ihu.ac.ir/article_202866_c5c948a5abedf388fcffd2cd0b8f1d32.pdf
سیاست دفاعی
1025-5087
1025-5087
1388
17
67
بررسی مفهوم هژمونی؛ با تأکید بر هژمونگرایی آمریکا
ایوب
پورقیومی
واژه هژمونی بیشتر با نام آنتونیو گرامشی مأنوس است. فرض مقدماتی مفهوم هژمونی، رضایت اکثریت است که جهت گیری آن را قدرت تعیین میکند. البته این رضایت یا توافق همواره صلحآمیز نیست و شاید زور و اجبار فیزیکی را با انگیزههای فکری، اخلاقی و فرهنگی در هم آمیزد. در وضعیت هژمونی قدرت حاکم نه تنها میبایست دارای قدرت اقتصادی و سیاسی باشد، بلکه از نظر فرهنگی و اخلاقی نیز باید دارای سلطه و سیطره باشد. هژمونی راه میانه دو وضعیت امپراطوری جهانی و آنارشی نسبی است، که در آن فقط یک قدرت وجود دارد و آنقدر قوی است که میتواند قواعد بازی را وضع کند و مراقب اجرای آنها در اکثر موارد باشد. در طول تاریخ نظام جهانی، سه دولت هلند، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به وضعیت هژمونی دست یافتهاند. با فروپاشی شوروی و به دنبال پایان تعارضهای ایدئولوژیک در صحنه جهانی، طراحان سیاست خارجی آمریکا با این ایده که این کشور در وضعیت هژمونی قرار گرفته است، ضرورت تعریف دوباره نقش این کشور در قلمرو بینالمللی را مطرح کردند.
هژمونگرایی
امپریالیسم
نظریه ثبات هژمونیک
رئالیسم تهاجمی
2009
06
23
https://dpj.ihu.ac.ir/article_202867_8b821dc01ff4797c59e1c9bb00df0a1f.pdf
سیاست دفاعی
1025-5087
1025-5087
1388
17
67
راهبردهای دفاعی ـ امنیتی روسیه و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و تغییر و تحولات آن پس از 2003
عطا
بهرامی
حملهآمریکابهعراقدرسال 2003 کهبایکجانبهگرایی ایالاتمتحدهونادیدهگرفتهشورای امنیتهمراهبودنتایجگستردهای رابرقدرتهای جهانی برجای گذاشت. درمحدودهکشورهای روسیه،آسیای مرگزی وقفقازاینواکنشبهشکلمتنوعی روی دادهویادرحالوقوعاست. روسیهکهدومینقدرتنظامی پسازایالاتمتحدهاستبه شدتاحساستهدیدکردهودرصددافزایشتواننظامی خوداست. اگرچهاینکشورازگرفتارشدندریکرقابتتسلیحاتی بیمناکاستوتاآنجاکهبتواند از آن حذرمی کنداماباپیشروی ایالاتمتحدهبهسورمرزهای اینکشورچهدرآسیای مرگزی وچهدرقفقارازاینرقابتناگزیراست. درقفقازیجمهوریآذربایجانوگرجستانباحرکتبهسمتآمریکابازسازینیروهای نظامی خودراباشیوهآمریکایی پیگیری می کنندوارمنستان،سیاستنزدیکی بهروسیهرابرگزیدهاست. درآسیای مرکزی،پنجکشوراینمنطقهنشانهای دالبردرپیشگرفتنسیاستنظامی خاصی ازخودبروزندادهاندوضعفاقتصادی آنهامانعازدرپیشگرفتنچنینسیاستی می شود. آنهادرشرایطی کهخودرادربینبازی قدرتهای بزرگجهانی (چین،روسیهوآمریکا)می بینند،درصددبهرهگیری ازاوضاعپیشآمدهبرای بهبوداوضاعاقتصادی خودهستندوعدمتغییرراهبردنظامی آنها، نهبهدلیلعدمدرکلزومتغییرراهبردنظامی بلکهبهدلیلنداشتنتواناقتصادی کافی است.
آسیای مرکزی
قفقاز
روسیه
تسلیحاتنظامی
2009
06
23
https://dpj.ihu.ac.ir/article_202868_4c8de9029b3de2c7836672470dc87e54.pdf
سیاست دفاعی
1025-5087
1025-5087
1388
17
67
بررسی مشروعیت آزمایشهای هستهای از دیدگاه حقوق بینالملل
آزیتا
وهابی آزاد
نظم عدم اشاعه و خلع سلاح هستهای با این هدف انجام آزمایشهای هستهای را محدود یا ممنوع کرده است که از گسترش افقی و عمودی تسلیحات اتمی جلوگیری کند. جامعه بینالمللی در جهت ممنوعیت آزمایشهای هستهای اقداماتی انجام داده است که با تصویب معاهداتی گاه به صورت نسبی و گاه به صورت مطلق درصدد برجسته نمودن این ممنوعیت است. معاهده منع جامع آزمایشهای هستهای در این میان از جمله معاهداتی است که هر نوع آزمایش اعم از صلحآمیز و غیرصلحآمیز را ممنوع اعلام کرده است. از بعد خلع سلاح در زمینه ممنوعیت آزمایشهای هستهای قائل به شکلگیری عرف بینالمللی نیستیم چراکه رویههای قضایی موجود و قطعنامههای صادره در مورد آزمایشهای هستهای کره شمالی و هند و پاکستان حکایت از عدم شکلگیری عرف بینالمللی در این زمینه دارد. انجام انفجارهای هستهای با قواعد حقوق بینالملل محیط زیست و قواعد حقوق بشر و بشردوستانه بینالمللی مطابقت و سازگاری ندارد.
نظام عدم اشاعه
خلع سلاح هستهای
عرف بینالمللی
انفجارهای هسته ای
حقوق بشر و بشردوستانه بینالمللی
2009
06
23
https://dpj.ihu.ac.ir/article_202869_78554849da718ad05364c32d78f47074.pdf