دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامسیاست دفاعی1025-50871040-4120131224"مقابله با تروریسم" : سامانبخشی به سیاست خارجی آمریکا202939FAسیداصغرکیوانحسینیJournal Article20131224در این مقاله کوشش شدهاست تا نقش استراتژی مقابله با تروریسم در عرصة سیاستسازی امنیتی ـ استراتژیک آمریکا در دوره پس از جنگ سرد و پیامدهای امنیتی آن برای کشورهای جهان سوم مورد بررسی قرار گیرد. از این دیدگاه، نقش جدید آمریکا در دوره کلینتون و بوش پسر در "مبارزه علیه تروریسم"، به عنوان مرکز ثقل سیاست خارجی آمریکا ، و از کارویژههای سامانبخش و سازماندهندهای در پاسخ به چالش حاصل از بحران هویت حاصل از نبود تهدید کمونیسم برخوردار است.https://dpj.ihu.ac.ir/article_202939_dbc5e06d6ac19b86c156a88eedc9d3f0.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامسیاست دفاعی1025-50871040-4120131224بازی قدرت در صحنة افغانستان : اهداف و الگوهای رفتاری202940FAنوذرشفیعیJournal Article20131224در این مقاله کوشیده شده تا با بررسی تغییرات اساسی داخلی، منطقهای و بینالمللی ایجاد شده پساز حملة آمریکا بهافغانستان، وتأثیر آن بهویژه بر نقش وجایگاه جمهوری اسلامی ایران پرداخته شدهاست. از نظر نگارنده، حادثة 11 سپتامبر و حملة متعاقب آن به افغانستان، منجر به تحولاتی در نقش بازیگران، قواعد بازی و الگوهای رفتاری کشورهای ذینفوذ در صحنه افغانستان شدهاست. نویسنده نتیجه میگیرد که پس از حملة به افغانستان، تعداد بازیگران داخلی و خارجی در صحنه افغانستان افزایش یافته، اهداف، سیاستها و ابزارهای بازیگران، ثابت مانده، اما نقش آنها دستخوش دگرگونی شدهاست و قواعد جدیدی بر صحنة افغانستان حاکم شدهاست که بازیگران دخیل در بحران افغانستان باید رفتارهای خود را در چارچوب آن تنظیم نمایند.https://dpj.ihu.ac.ir/article_202940_6735e26c77b506024ff96b086f3520a6.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامسیاست دفاعی1025-50871040-4120131224سیاست خارجی آمریکا در حوزة خزر و تأثیر آن بر امنیت ملی ایران202941FAابوالفضلصدقیJournal Article20131224فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، مناطق جدید امنیتی را به وجود آورد. خلا ایجاد شده در حوزة دریای خزر موجب شد تا ایالات متحده به تدریج وارد حیاط خلوت روسیه شود. در سه دورة زمانی "از فروپاشی تا سال 1993"، "از 1993 تا سال 2001" و "بعد از سال 2001" سمتگیری سیاست خارجی آمریکا نیز دچار تغییر و تحول شد. حادثة 11 سپتامبر 2001 و مبارزه با تروریسم، مثلث روسیه ـ چین ـ آمریکا را در حوزة خزر به وجود آورد که حضور نظامی آمریکا در منطقه را نیز به دنبال داشت. اعلام محور شرارت بودن ایران از طرف جرج بوش و حضور نظامی آمریکا در کنار مرزهای شمالی ایران و نیز وجود حداقل پنج منبع جغرافیایی ناامنی، تهدیدات نرمافزاری و نظامی جدیدی را متوجه ایران ساخته است که میتواند موجب ایجاد تغییراتی برای استراتژی نظامی ایران و نیاز به آموزشهای نظامی جدید شود. کاهش ارزش موقعیت ژئوپلیتیکی ایران، بحرانهای زیستمحیطی، توسعهنیافتگی و مسابقات تسلیحاتی و غیره از دیگر تهدیدات حضور آمریکا در خزر است.https://dpj.ihu.ac.ir/article_202941_42ff75c2a05c0072b4dab44a2f530879.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامسیاست دفاعی1025-50871040-4120131224تحول نگرش روسیه به محیط امنیتی بینالمللی و تأثیر آن بر روابط با ایران202942FAجهانگیرکرمیJournal Article20131224این مقاله با درنظرگرفتن مفهوم "محیط امنیت بینالمللی" و نگرش روسها نسبت به آن طی دورههای مختلف در دهة 1990 و پس از آن، به تحولات اساسیِ ایجاد شده در این نگرش پرداخته، همچنین تأثیر این تحول بر روابط روسیه با ایران طی سالهای اخیر را مورد بررسی قرار دادهاست. هدف این مقاله بیشتر، درنظرگرفتن گفتمانهای حاکم بر سیاست امنیتی و خارجی روسیه و بهویژه وضعیت گفتمان کنونی است که صبغههای عملگرایانة آن بسیار گسترده هستند.https://dpj.ihu.ac.ir/article_202942_c3b8227b520f23a8abeae0f0c4bc9576.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامسیاست دفاعی1025-50871040-4120131224نگرشی به اعتبارات دفاعی در لایحة بودجة 1382 کشور202943FAحسیندرّی نوگورانیJournal Article20131224براساس تعریف قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1366، بودجه برنامة مالی دولت است که برای یک سال مالی تهیه میشود و حاوی پیشبینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار، و برآورد هزینهها برای انجام عملیاتی است که منجر به نیل به سیاستها و هدفهای قانونی میشود. در این برنامة مالی ـ که در عمل، کارکردی بسیار فراتر از قلمروهای مالی مییابد ـ سیاستها و هدفها بر سراسر مادهواحدة بودجه و تبصرههای آن، پرتو میافکنند. به عبارتی، ارقام بودجه بیانگر ارجحیتها و اولویتهای حوزة عملکرد دولتی، بلکه فراتر از آن، حوزة عملکرد کل کشور از دیدگاه برنامهریزان بخش عمومی هستند؛ لذا هرگونه گسست و ناسازگاری احتمالی که درتحلیلی مقایسهای، بین ارقامِ تخصیص یافته و اهداف و اولویتهای قانونی مشاهده شود، نارسایی بودجهریزی و در نهایت، نارسایی و اختلال در جهتدهی حرکت ملی را هشدار میدهد.https://dpj.ihu.ac.ir/article_202943_deade1da2c0de3db517c25a9d9105adb.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامسیاست دفاعی1025-50871040-4120131224سیاست جهانی بر سر دوراهی : پس از 11 سپتامبر202944FAبی. هام جی، دی. مسنر و سی.هیپلر و ولرJournal Article20131224این مقاله با بررسی سیاست جهانی پس از 11 سپتامبر و ترسیم مسائل اساسی آن همانند روابط اسلام ـ غرب، شمال ـ جنوب، وابستگی متقابل جهانی، و مواردی چون قطببندی اجتماعی، مناقشات منطقهای و ... ، وضعیت کنونی سیاست جهانی را میان یکجانبهگرایی آمریکا و جهان چندقطبی در نوسان دانسته و پیشنهادهایی برای اروپا مطرح میسازد تا مسائل جهانی بهگونهای حلوفصل شود که سیاستهای یکجانبهگرا و برتریجوی آمریکا تعدیل و جهانی چندقطبی با درنظرگرفتن نقش برای اروپا و سایر کشورهای جهان ایجاد شود. سرفصلهای اصلی مقاله عبارتاند از: سیاست جهانی در پرتو 11 سپتامبر، مسائل اصلی سیاست جهانی، سیاست جهانی بر سر دوراهی، و پیشنهادهایی برای اروپا و آلمان.https://dpj.ihu.ac.ir/article_202944_f04f33a2525a4c95433cac18bb3fc36d.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامسیاست دفاعی1025-50871040-4120131224تهدید نامتقارن از نگاه آمریکا202945FAکالین اسگریJournal Article20131224در این مقاله تلاش شدهاست تا تهدیدات نامتقارن، تفکر نامتقارن و جنگ نامتقارن با نگاهی به مسئلة تروریسم مورد بحث و بررسی قرار گیرد. در این مسیر، نویسنده ابتدا به مشکلات تعریف مفهوم نامتقارن و برشمردن ویژگیهای تهدیدات نامتقارن پرداخته است. در ادامه، موضوع را به تهدیداتِ نامتقارنِ نشأتگرفته از اقدامات تروریستی محدود کردهاست و راههای تأثیرگذاری تهدیدات نامتقارن را مورد بررسی قرار دادهاست و سپس به نقش طراحان و استراتژیستهای نظامی در پیشبینی، خنثیکردن و مقابله با این تهدیدات اشاره مینماید و راههای پیشگیری و در صورت موفقیتآمیز بودن عملیات تروریستی، نحوة واکنش به اینگونه اقدامات را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده و پیامدهای واکنش و عدم واکنش را ذکر میکند. در این مقاله چنین نتیجهگیری میشود که یکی از ویژگیهای برجستة تهدید نامتقارن، متفاوتبودن و متفاوت رفتارکردن است و از آنجایی که هیچ دشمن یکسانی وجود ندارد، بنابراین میتوان تمام جنگها و درگیریها را نامتقارن نامید.https://dpj.ihu.ac.ir/article_202945_38eddb6bb2f0c8bed36db582abc34e48.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامسیاست دفاعی1025-50871040-4120131224معرفی مؤسسة کنترل تسلیحات و خلع سلاح (ACDA)202946FAمیرسعیدمهاجرانیJournal Article20131224اطلاعات مقداری و توصیفی، درتحلیل علمی و تصمیمسازی خردپذیر، نقشی مهم ایفا میکنند. حتی تحلیلگرانی که با پیشداوری به سراغ پدیدهها میروند، برای توجیه تحلیلهای خود به شواهد و آمارها استناد میکنند. البته مؤسسات گزارشگر و تولیدکنندة آمارها نیز خود از اهمیت و تأثیر اطلاعاتی که ارائه میکنند آگاهاند، و لذا در گزارشهای خود لزوماً بیطرفانه و صادقانه عمل نمیکنند و حداقل، تمام حقیقت را نمیگویند. مقالة ما درصدد معرفی مؤسسة مهم در قلمرو منبع عمده آمارهای نظامی میباشد که در زمینة کنترل تسلیحات و خلع سلاح، در سطح بینالمللی، مؤسسهای ردة اول به حساب میآید و گزارشهای آن در خصوص تجارت تسلیحات نیز مورد استناد جدی پژوهشگران است. البته در توضیح فعالیتهای ACDA ، برخی محورهای عمدة تصمیمسازی را که این مؤسسه در آنها دخیل بوده و هست نیز مورد توجه قرار دادهایم تا نشان دهیم که چنین مؤسساتی چگونه میتوانند در روند تحولات استراتژیک جهانی، نقشی فعال ایفا کنند.https://dpj.ihu.ac.ir/article_202946_9298ceafc49dd33684740f0f53e64a1c.pdf