دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامسیاست دفاعی1025-5087187220100927بررسی تأثیر قطعنامه ی 1929بر توان اقتصادی ایران202902FAابراهیممتقیابراهیمطاهریمرتضیاسمعیلیJournal Article20131126در شرایطی که اعلامیه تهران مبنی بر تبادل سوخت هسته ای با میانجیگری ترکیه و برزیل، بین ایران، برزیل و ترکیه به امضاء رسید و همگان گمان می کردند که شاهد دور جدیدی از همکاری ها در پرونده هستهای ایران خواهند بود، ولی بلافاصله و به فاصلهی چند روز بعد از اعلامیهی تهران قطعنامهی تحریمی شورای امنیت یعنی قطعنامهی 1929 در ارتباط با فعالیتهای هستهای ایران به تصویب رسید. این قطعنامه تحریمهای جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار داد که در نوع خود بعد از وقوع انقلاب اسلامی بی نظیر بود و به نظر می رسد توان اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی ایران را به نوعی تحت تأثیر قرار خواهد داد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر قطعنامهی 1929 بر اقتصاد ایران در دو حوزهی خرد و کلان است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بعد اقتصادی قطعنامهی 1929 آشکارتر از سایر ابعاد آن یعنی پارامترهای نظامی، اجتماعی و سیاسی میباشد. به عبارتی این قطعنامه باعث تحلیل توان اقتصادی ایران در دو حوزهی خرد و کلان میگردد.https://dpj.ihu.ac.ir/article_202902_862a228941b0da8d2f9ed75877c7dd3f.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامسیاست دفاعی1025-5087187220140818مجله سیاست دفاعی شماره 72202903FAمجلهسیاست دفاعی 72Journal Article2014081872https://dpj.ihu.ac.ir/article_202903_f1f55091371b99e4ff57562dbf61ae81.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامسیاست دفاعی1025-5087187220100927سیاست خارجی چین در قبال جنگ ایران و عراق202904FAمحمد حسینجمشیدیگلتابدارابیJournal Article20131126به رغم کشمکشهای دوران جنگ سرد و وجود نظام دوقطبی در عرصهی سیاست بینالملل،دو قدرت شرق و غرب در خصوص جنگ ایران و عراق در کنار هم قرار گرفتند و از عراق حمایت کردند. بسیاری از کشورهای دیگر نیز یا به دلیل ترس از تأثیر و نفوذ انقلاب اسلامی ایران یا به دلیل وابستگی به دو قدرت بزرگ جهانی حمایت از عراق را مورد توجه قرار دادند. در این میان کشور چین از هیچ یک از طرفین جنگ حمایت نکرد، زیرا همزمان با وقوع جنگ بین ایران و عراق عملگرایان حاکم بر چین، سیاست خارجی این کشور را درراستای تحقق توسعهی اقتصادی، جهت داده بودند و بر این اساس موضعگیریهای خود را در قبال رخدادهای جهانی، با توجه به این اولویت اتخاذ میکردند . از این منظرجنگ تحمیلی فرصتی اقتصادی – سیاسی برای چین بشمار میرفت تا در پرتو آن سیاست مستقل خارجی خود را به آزمون بگذارد؛ مهمتر آنکه این جنگ منافع اقتصادی بیشماری برای چین در پی داشت. در واقع چینیها با استفاده از جنگ، به دنبال تقویت نفوذ اقتصادی و سیاسی خود در منطقه بودندhttps://dpj.ihu.ac.ir/article_202904_ca8bfa16f974e3274484ce4d2f5d4f69.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامسیاست دفاعی1025-5087187220100927راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدید نظامی آمریکا202905FAاحمدغلامپورJournal Article20131126هر نوع وضعیت دفاعی مطمئن با هزینهای قابل قبول، از ضروریات هر کشور مستقلی است که به آزادی عمل امید بسته باشد. هیچ برنامهی ملی، خارجی و داخلی، در جهان سراسر رقیب امروز، بدون برخورداری از یک سپر دفاعی معتبر برای مدت طولانی پایدار نخواهد بود. اتخاد تدابیر دفاعی ملی به نوبه خود وابسته به یک راهبرد دفاعی مناسب است که تدوین آن به منظور تعیین اهداف مورد نظر در برنامههای آینده کشورها و راههای تأمین آن بهمنظور خنثیسازی یا کاهش تهدیدات و یا چگونگی مقابله با آن تهدیدات در برابر دشمنان در رأس اولویت برنامههای مهم و راهبردی دولت قرار دارد. زیرا در جهان امروز که آمریکا با اقتصاد برتر و قدرت نظامی فوقالعاده پیشرفته درصدر آن قرار دارد، هیچگونه حد و مرزی را برای اهداف نظم نوین جهانی و نظام تکقطبی خود متصور نیست، امنیت ملی و منافع ملی کشورهایی که مخالف این روند هستند، بالاخص ایران پیوسته در حال تهدید میباشد.https://dpj.ihu.ac.ir/article_202905_70672c771ccfacac399ab135a3fa9949.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامسیاست دفاعی1025-5087187220100927تتبعی در راهبرد نظامی عراق در جنگ علیه ایران1367-1359202906FAفرهاددرویشی سه تلانیJournal Article20131126جنگ هشت سالهی ایران و عراق، به عنوان یکی از طولانیترین جنگهای معاصر جهان، از لایهها، عوامل و متغیرهای بیشماری تشکیل شده است که شناخت همهجانبه و دقیق آنها، مستلزم گذشت زمان و دسترسی محققان به اسناد و مدارک طبقهبندی شده طرفین درگیر جنگ و نیز سایر کشورها و سازمانهای منطقهای و بینالمللی دخیل در آن میباشد. با وجود تلاشهایی که طی سالیان گذشته از سوی محققان و مراکز تحقیقاتی صورت گرفته است، متاسفانه برخی از ابعاد جنگ وجود دارد که به دلایل مختلف کمتر مورد توجه واقع شدهاند. راهبرد نظامی عراق در طی جنگ با ایران و تحولات ایجاد شده در آن، یکی از این موضوعات میباشد. پس از گذشت 18 ماه از پیروزی انقلاب اسلامی، رهبری عراق، تصمیم خویش نسبت به رژیم نوپای جمهوری اسلامی ایران را عملی ساخته و با اتخاذ یک راهبرد نظامی تهاجمی و برقآسا، جنگی گسترده علیه ایران را در 31 شهریور 1359 آغاز کرد. ناکامی ارتش عراق در دستیابی به اهداف اولیهی خود، منجر به تحولاتی در راهبرد نظامی عراق شد که مقالهی حاضر به چرایی، چگونگی و پیامدهای تغییرات مذکور پرداخته است. روش تحقیق در این مقاله تحلیلی – تبیینی بوده و از طریق بررسی روندها و با تکیه بر مواضع اعلامی رهبری عراق و همیچنین عملکرد هشت سالهی ارتش عراق، یافتههای مقاله حاکی از آن است که راهبرد نظامی ارتش عراق در مقاطع مختلف جنگ تابعی از تحولات جبهههای جنگ، شرایط نظام بینالمللی و چگونگی تعامل بین نظامیان و سیاسیون عراقی بوده است.https://dpj.ihu.ac.ir/article_202906_83172dfda6d2ede12fa51c3bd84febf5.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامسیاست دفاعی1025-5087187220100927جنگ نرم و روشهای مقابله با آن از دیدگاه قرآن202907FAمحمدباقربابائی طلاتپهJournal Article20131126حمله به معنویات و لایههای فرهنگی و فکری انسان برای ایجاد تغییر در رفتار و کنشهای او به تقابل انسان با دشمن دیرینهاش شیطان بر میگردد گرچه؛ جنگ نرم به شکل کلاسیک و علمی آن در جهان غرب مصطلح شده و نضج یافته است. وقتی به اهداف و شیوههای ناتو فرهنگی نگاه دقیق و علمی میکنیم، به این حقیقت پی میبریم که در این میدان به دنبال تخریب لایههای فرهنگی و باورهای دینی و آموزههای انسانی و الهی هستند و این کاری است که از نگاه قرآن سابقه طولانی داشته و به خلقت انسان و جایگاه خلیفهالهی او بر میگردد و ابلیس اولین منادی تخریب آموزههای دینی و باورهای الهی بوده است که از همان آغازین خلقت و جانشینی حضرت آدم (ع) جنگ نرم را بر علیه او شعلهور کرده است. او توانست با این تاکتیک حضرت آدم (ع) را وادار به خوردن درخت ممنوعهای کند که بر خلاف دستور سریع الهی بود. و کار غرب امروزه که درشکل جنگ نرم سازماندهی کردهاند تا جنگ نرم بر علیه آموزههای دینی و انسانی به راه بیاندازند، چیزی جز تخریب باورهای دینی و انسانی نیست که به تأسی از شیطان و ابلیس میباشد. در این پیکار نفوذ شیطان تنها بر پیروان و تابعان او مجاز شناخته شده و از نفوذ در حریم بندگان مخلص خدا منع شده است و توان انحراف آنها را ندارد.از این رو تمسک به اوصاف و ویژگیهای که انسان را به مقام بندگی سوق داده و او را هر چه بیشتر به حریم بندگان مخلص نزدیک میسازد راه هایی است که امروزه و هر زمان دیگر از نظر قرآن میتواند انسانها را از دامنهی نفوذ جنگ نرم و وساویس شیاطین انسی خارج سازد، در این مقاله سعی کردهایم این پدیده به صورت ریشهای مورد بازکاوی قرار گیرد.https://dpj.ihu.ac.ir/article_202907_521945892cad74b1cf8b0c7af576b90d.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامسیاست دفاعی1025-5087187220100927بررسی میزان تأثیرهر یک از عوامل محسوس قدرتدر شکلگیری قدرت نظامی202908FAحسنشیرازیمحسنمرادیانJournal Article20131126این تحقیق به بحث در خصوص عوامل مؤثر در قدرت نظامی و چگونگی انتخاب آنها میپردازد وتلاش دارد مؤثرترین عوامل در قدرت نظامی را شناسایی نماید. تحقیق با اینسؤالات شروع شد که موثرترین عوامل در قدرت نظامی کشورها کدامند؟ و اولویت تهیه انواع سلاحها و تجهیزات که موجب افزایش قدرت نظامی کشورها میگردند، چیست؟ در پاسخ به سؤالات، فرض شد که مؤثرترین عوامل در قدرت نظامی کشورها، اندازه نیروهای مسلح و بودجه دفاعی آنهاست. تحقیق به روش بررسی اسناد و مدارک علمی با رویکرد زمینهای، تحلیل محتوا با هر دو رویکرد ژرفانگر و پهنانگر و روش همبستگی- همخوانی انجام شد. نتایج تحقیق نشان میدهند که قدرت نظامی با عواملی نظیر تولید ناخالص ملی (GNP)، جمعیت، وسعت، بودجه دفاعی، تعداد ناوشکن، استعداد نیروی انسانی، تعداد هواپیما، تعداد تانک، تعداد توپ و تعداد بالگرد همبستگی دارد، لیکن مؤثرترین عوامل در قدرت نظامی کشورها، استعداد نیروی انسانی و بودجه دفاعی آنها میباشد. (پذیرش فرضیه تحقیق)https://dpj.ihu.ac.ir/article_202908_5886d0858f09bb74af6e86599a5ee32b.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامسیاست دفاعی1025-5087187220100927بررسی اهداف و زمینههای شکلگیری اتحاد ترکیه و رژیم صهیونیستی در دههی 90 و تحولات بعد از آن202909FAمجیداسکندریJournal Article20131126انعقاد پیمان امنیتی- نظامی ترکیه و اسرائیل در فوریهی 1996 نقطهی عطفی در همکاریهای راهبردی دو کشور محسوب میشود. مفاد مندرج در این پیمان برای ترکیه قائل به اهداف سیاسی- اقتصادی و برای اسرائیل قائل به اهداف سیاسی- امنیتی است. از عوامل تکوین اتحاد ترکیه و اسرائیل، تبعات فروپاشی شوروی و اِعمال برتریجویی و نفوذ در آسیای مرکزی و قفقاز میباشد. در این راستا ترکیه در صدد برآمد تا با ایجاد جبههی تُرک در منطقه و تقویت همگرایی بین جمهوریهای تُرک زبان منطقه، پا جا پای روسیه بگذارد، ولی از آنجا که این کشور با مشکلات ساختاری و محدودیتهای اساسی مواجه بود، با سیاستهای اسرائیل در منطقه که دارای پتانسیلهای بالایی در فناوری کشاورزی، صنعتی و نظامی میباشد، همسو شده و حضور آن کشور را در منطقه مکمل فعالیتهای خود قلمداد نمود. در نتیجه این دو کشور به سمت همکاریهای گستردهی نظامی، سیاسی و اقتصادی حرکت کردند و به جهت منافع مشترکی که در خصوص نفوذ در منطقه و مقابله با منافع قدرتهای رقیب از جمله ایران و روسیه دارا بودند، به اتحاد با یکدیگر مبادرت ورزیدند. باوجود این، با روی کار آمدن حزب اسلامگرای عدالت و توسعه در سال 2002، روند این روابط نسبت به دو دههی اخیر تغییر مهمی داشته و آن اینکه، مسألهی فلسطین در شکلدهی روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی نقشی اساسی یافته است. اولین نشانهی تنش در روابط دو کشور، در ناخشنودی ترکیه از اسرائیل پس از تجاوز این رژیم به نوار غزه در ژانویه سال 2009 در اجلاس جهانی داووس نمودار شد. در ادامه اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به کشتی حامل کمکهای مردمی به غزه، باعث بزرگترین اختلاف و تنش در روابط این رژیم با ترکیه در ماههای اخیر شده و حتی خوشبینترین تحلیلگران را به این نتیجه رسانیده که روابط دو طرف چشمانداز چندان روشنی ندارد.https://dpj.ihu.ac.ir/article_202909_55ade43d4a8330c3616143d5f3caf648.pdf