دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامسیاست دفاعی1025-5087176520140818مجله سیاست دفاعی شماره 65202848FAمجلهسیاست دفاعی 65Journal Article2014081865دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامسیاست دفاعی1025-5087176520090601نقش قدرت نظامی در بروز، ایجاد، کنترل و رفع تهدید202849FAحسینعلاییJournal Article20131123این مقاله به عواملی که باعث بروز جنگ میگردد پرداخته و از میان این عوامل سیاست، قدرت تسلیحاتی و برهم خوردن قوا، بیگانهپرستی و افراط دربرآورد تهدید را از مهمترین عوامل بروز جنگ میدانند. کشورها به تناسب توانایی بالقوه و بالفعل خود از ابزارهای مختلف موجود برای برخورد با تهدیدات و رفع کنترل آنها (سخت و نیمه سخت و نرم) استفاده مینمایند. شدیدترین و فوریترین تهدید علیه امنیت کشورها تهدید سخت است که زیرساختهای حیاتی کشورها را در کمترین زمان ممکن تخریب نموده و آثار روانی وسیعی را بر جای میگذارد. و مهمترین ابزار برای مقابله با تهدیدات سخت نیروهای نظامی کشور میباشد. نیروهای نظامی یک کشور دارای نقش اساسی شامل بازدارندگی، دفاعی، تهاجمی و نقش غیرجنگی میباشد که مهمترین کارکرد نیروهای مسلح هر کشور در زمان بروز تهدید سخت علیه تمامیت ارضی و نظام سیاسی کشور ظهور مییابد. و نیروهای مسلح باید بتوانند با آمادگی کامل وارد نبرد شده و پیروز از آن بیرون آیند. دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامسیاست دفاعی1025-5087176520090601ازبکستان: بازیگر منطقهای در ژئوپلیتیک اوراسیا202850FAسعیدکافیJournal Article20131123مناطق قفقاز و آسیای مرکزی مورد توجه روزافزون جوامع سیاسی و تجاری دنیا میباشند. به همین دلیل است که شرکتهای نفتی در بخشهای خصوصی و دولتی از نروژ تا ژاپن بر سر فعالیت در این مناطق در رقابت هستند. در سالهای اخیر تلاش شده است تا دو اتحاد رقیب در اوراسیا تشکیل شود: یک اتحاد غرب گرا با رهبری آمریکا و ترکیه شامل رژیم صهیونیستی، گرجستان و آذربایجان و یک اتحاد دیگر در مقابله با نفوذ آمریکا و ترکیه در قفقاز و آسیای مرکزی به رهبری روسیه متشکل از کشورهای سوریه و ارمنستان . یکی از مهم ترین پرسشهای مطرح در خصوص تشکیل این اتحادها گسترش آنها در آسیای مرکزی است. در این شرایط نقش ازبکستان حائز اهمیت است. ازبکستان تنها کشور آسیای مرکزی است که یک سیاست خارجی فعال را ایفا میکند. تاشکن روابط نظامی و امنیتی نزدیکی را با ناتو برقرار کرده است. از سوی دیگر، این کشور اقداماتی را مبنی بر برقراری همکاریهای امنیتی با روسیه و چین به عمل آورده است. بررسی روند آتی سیاستهای ازبکستان با توجه به ارزش استراتژیک آن و نقشی که به عنوان یک بازیگر منطقهای مستقل ایفا میکند، از اهمیت بسزایی در تأمین امنیت اوراسیا برخوردار میباشد.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامسیاست دفاعی1025-5087176520090601دولت و مدیریت بحران(با نگاهی به نقش کلی دولت)202851FAسیدکمالالدین محمدرفیعیJournal Article20131123زندگی اجتماعی انسان بدون پایهگذاری هیئت حاکمهای که امروزه «دولت» نام گرفته، امکانپذیر نبوده است. در عین حال، شواهد تاریخی بویژه واقعیات دنیای معاصر نشان میدهد که «بحران و سیاست» همواره پنجه در پنجه یکدیگر داشتهاند بهگونهای که به جرأت میتوان گفت رویارویی دولت با بحران، در دنیای کنونی به امری بدیهی بدل گشته است. اما دولتها رویایی بحرانهای فراروی جامعه، به ایفای نقشهای مهمی میپردازند که از سوی هیچ سازمان دیگری قابل انجام نیست. در عین حال، تجربه جوامع مختلف نشان میدهد که مقابله با بحران اولاً در سازوکارها و فرآیندهای اندیشیده و منسجمی صورت میپذیرد که در چارچوب «مدیریت بحران» قابل نامگذاری است؛ و دوم اینکه مجموعه این سازوکارها به منظور تسهیل و تضمین تحقق اهداف میبایست از رهگذر قالبهای حقوقی در کلیت سازمان اجتماعی (دولت ـ مردم) تثبیت و تحکیم گردد. مقالهی پیشرو، تلاشی است در جهت شناخت وظایف عمومی دولت، و نقشهای خاص ارکان آن در زمینه رویارویی با انواع بحرانها.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامسیاست دفاعی1025-5087176520090601فرجام راهبرد «جنگ پیشدستانه»202852FAیاسرمیریJournal Article20131123با پایان جنگ سرد و پیروزی بر رقیب سرسخت خود، آمریکا بر آن بود تا زمینه دنیای هژمونیک را فراهم کند. از این رو در دهه پس از جنگ سرد با رشد اقتصادی مبتنی بر الگوی نئولیبرالیسم، توانست حجم وسیعی از سرمایههای جهانی را به خود جذب و روند توسعه و پیشرفت را با شتاب فزایندهتری طی کند. همچنین در این دهه، بدون دردسر و مخالفتی جدی، توانست در اقصی نقاط دنیا یکهتازی نموده و کشورهای زیادی را اشغال نظامی نماید. با آغاز هزاره جدیدی و روبرو شدن با رویداد 11 سپتامبر «حباب امنیتی» آمریکا پس از جنگ سرد ترکیده و این کشور خود را در فضای پرآشوبی دید که در هر گوشه آن، آتشی زیرخاکستر داشت. از این رو کابینه نوپای نومحافظهکار بوش، فرصت را غنیمت شمرده و راهبرد «جنگ پیشدستانه» را برای برخورد و خاموش کردن این آتش بالقوه پیش از زبانه کشیدن اتخاذ نمود، با این گمان که میتواند این آتش را خاموش کرده و بر پایه آن، افزون بر برقراری نظم و امنیت بینالملل، نظام هژمونیک خود را پای نهد. حال با گذشت نزدیک به هفت سال از تدوین راهبرد جنگ پیشدستانه و پایان دوران حاکمیت نومحافظهکاران، فرصت مناسبی است تا به مطالعه فرجام این راهبرد بپردازیم.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامسیاست دفاعی1025-5087176520090601تهاجم به غزه؛ زمینهها، بازیگران، راهبرد و پیامدها202853FAایوبپورقیومیJournal Article20131123ضرورت پایان دادن به مقاومت از نگاه صهیونیسم، غرب و برخی کشورهای عربی، نگرانی از تهدیدات موشکی حماس و برخورداری رژیم صهیونیستی از حمایتهای منطقهای و بینالمللی از عوامل مهم زمینهساز تهاجم[1] به غزه به شمار میروند. بازیگران جنگ اهدافی را دنبال میکردند که از جمله مهمترین آنها میتوان به تلاش برای نابودی حماس یا حداقل تمدید آتشبس با این جنبش،احیای قدرت بازدارندگی اسرائیل پس از شکست در لبنان، تحقق اهداف راهبردی مشترک آمریکا و اسرائیل، تغییر اولویتهای امنیتی منطقه از اسرائیل بهنظام جمهوری اسلامی و مقابله با روند افزایش قدرت منطقهای ایران اشاره کرد.این جنگ ضمن ارتقاء جایگاه حماس و مقاومت در جهان عرب موجب پایانیافتن افسانه شکستناپذیری رژیم صهیونیستی، افزایش شکاف میان رهبران سازشکار عرب و مردم آنها و تقویت جایگاه جمهوری اسلامیایران در منطقه گردید.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامسیاست دفاعی1025-5087176520090601دکترین جنگ نامتقارن202854FAعلیرضافرشچیJournal Article20131123در این مقاله تلاش شده است تا ضمن بررسی مفهوم عدم تقارن چرخهی کنش، واکنش، و ضدواکنش آن در عملیات مورد توجه قرار گیرد. در عین حال، بحث عدم تقارن در ادبیات نظامی و چالشهای مفهومی آن بررسی و در کنار مصداقهایی از عدم تقارن در جنگ، معرفی و در پایان ویژگیهای رهنامهای مؤثر در حوزه نظامی عدم تقارن ارائه شده است.