Assistant Professor, Imam Hossein University, Tehran, Iran
Abstract
In today's world, we face a phenomenon called media; A media that has a very high power and deep influence in the public opinion of all societies and countries. The media as a tool for enlightenment, creating a space for a healthy and constructive approach to views and appropriate information, is one of the most important factors of progress and one of the signs of dynamism and mobility of society in today's world. The main concern of the present study is The political-security role of the media of the Resistance Front in managing the public opinion of the Syrian crisis. The present study is a descriptive survey; Data collection tool in this study was a researcher-made questionnaire, its validity was confirmed by face method and content validity and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient (0.993). The statistical population of this study includes officials and experts related to the media of the resistance movement and the study sample that was purposefully selected included 30 officials and experts related to the field of media in Syria who had sufficient information about this study and The findings of the study indicate that the political-security roles of the media, such as crisis resolution, awareness and enlightenment, political development of society, etc. have an effective role in managing public opinion.
دادگران، محمد (1385)، مبانی ارتباطات جمعی، چاپ نهم، تهران: مروارید، ص 106.
-راش، مایکل (1381)، جامعه و سیاست: درآمدی بر جامعهشناسی سیاسی، ترجمه منوچهر صبوری، چاپ دوم، تهران: سمت.
رشیدی، احتشام و همکاران (1393)، شناسایی کارکردهای رسانههای جمعی در مدیریت بحران بلایای طبیعی براساس فرایند تحلیل شبکهای، دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت بحران، پاییز و زمستان 93، شماره ششم، 24-15.
رهپیک، سیامک (1387)، فرآیند تصمیمگیری در بحران و نقش رسانه، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، شماره 56، 135-119.
روشندل اربطانی، طاهر؛ صلواتیان، سیاوش (1389)، ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﺪل ﻧﻘﺶ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی ﺟﻤﻌﻲ در ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﭘﻴﺶ از ﺑﺤﺮان، فصلنامه علوم مدیریت ایران، شماره 17، 111-89.
ساروخانی، باقر (1385)، جامعهشناسی ارتباطات، چاپ هفدهم، تهران: اطلاعات، 83.
سبکتکین ریزی، قربانعلی؛ محبوبی، مرضیه (1394)، بررسی نقش رسانهها در جامعهپذیری سیاسی جوانان، دومین همایش بینالمللی پژوهش در علوم و تکنولوژی، 139-114.
سروسر، سیدآرمین، وبسایت دیدبان.
سورین، ورنر؛ تانکارد، جیمز (1386)، نظریههای ارتباطات، علیرضا دهقان، چاپ سوم، تهران: دانشگاه تهران، 451-450.
عیوضی، محمدرحیم (1388)، مدیریت رسانهای و مهندسی افکار عمومی، فصلنامه مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، شماره 2، 270-251.
قاسمزاده، حسن؛ نصیرایی، احمد (1394)، تأثیرگذاری بر افکار عمومی در مدیریت بحران ازطریق روابط عمومی مدرن، فصلنامه مدیریت رسانه، شماره 10، 76-61.
کازنو، ژان (1364)، قدرت تلویزیون، ترجمه علی اسدی، تهران: امیرکبیر.
کریمی، سعید (1382)، رسانهها و راههای تقویت مشارکت مردم در صحنههای سیاسی و اجتماعی، چاپ اول، قم: بوستان کتاب، 124-122.
کریمی، کیانوش؛ غفاری قدیر، جلال (1398)، مدل تأثیرگذاری بر افکارعمومی در فضای مجازی به کمک قابلیتهای بازی وارسازی، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، شماره 14، 172-137.
Hosseinzadeh, M. S. (2022). Media and Public Opinion: An historical and Analytical Look at the 2011 Syrian Crisis. Defense Policy, 30(117), 107-137.
MLA
Mohammad Saleh Hosseinzadeh. "Media and Public Opinion: An historical and Analytical Look at the 2011 Syrian Crisis", Defense Policy, 30, 117, 2022, 107-137.
HARVARD
Hosseinzadeh, M. S. (2022). 'Media and Public Opinion: An historical and Analytical Look at the 2011 Syrian Crisis', Defense Policy, 30(117), pp. 107-137.
VANCOUVER
Hosseinzadeh, M. S. Media and Public Opinion: An historical and Analytical Look at the 2011 Syrian Crisis. Defense Policy, 2022; 30(117): 107-137.