مدیران فرهنگی بسیج دانشجویی از آن جهت که با جریانهای اجتماعی فعال در دانشگاهها مواجه هستند، لازم است در حوزه رهبری و هدایت جریانها، قابلیت و توانمندی قابل توجهی داشته باشند. این امر جز با ارتقای سطح دانش فرهنگ در ساختار رهبری مدیران فرهنگی بسیج دانشجویی حاصل نمیگردد. در این راستا با استفاده از مدل کوئین و همکاران، وظایف، نقشها و مهارتهای مدیریتی مدیران فرهنگی بسیج دانشجویی با رویکرد روابط انسانی، مورد مطالعه قرار گرفت. براساس یافتههای پژوهش؛ مهمترین اجزای دانش فرهنگ رهبری مورد نیاز مدیران فرهنگی بسیج دانشجویی به ترتیب اولویت، برنامهریزی فرهنگی، شناخت فرصتها و تهدیدهای فرهنگی، تغییرات و تحول فرهنگی، نیازسنجی فرهنگی، شناخت سطوح و لایههای فرهنگ، آشنایی با حوزهها و عناصر فرهنگ، جریانشناسی فرهنگی، ویژگیهای رهبری، نقش رهبری در ساختن فرهنگ، مفاهیم و تعاریف فرهنگ و ویژگیهای رهبری تحولآفرینی، تعیین گردید.