پیروزی در جنگ به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهمترین آنها عملیات روانی است. به همین دلیل این مؤلفه مورد توجه بیشتر مسئولان، فرماندهان و طراحان نظامی از گذشتههای بسیار دور بوده است. لیکن با تغییر رویکرد جنگها در به حداقل رساندن تلفات انسانی با ظهور فناوریهای جدید در عرصهی رسانه در قرن اخیر بیانگر این است که جنگها با عملیات روانی و رسانهای آغاز شده، با آن ادامه یافته و پایان گرفتهاند. بنابراین، میتوان گفت که این مؤلفه در حوزهی طرحریزی و هدایت جنگ نقش بسزایی را در خلق پیروزی، مغلوب ساختن و هدایت افکار عمومی به سمت و سویی که میخواهند ایفا نموده است. با عنایت به این رویکرد فرایند شکلگیری و کارکرد آن یکی از ابعاد مهم جنگ است. بدین جهت توجه ویژه به کالبد شکافی مؤلفههای آن مورد توجه بسیاری از کارشناسان نظامی قرار گرفته است که باور آنها بر این است پیروزی در جنگ مستلزم حمایت افکار عمومی است.آنها همواره برای موفقیت و مشروعیت و مقبولیت بخشیدن به عملکرد خود، ناگزیر به بهرهگیری از جنگروانی در حوزههای مختلف هستند. به باور بیشتر اندیشمندان، اثر آن در جنگ 2003 بسیار مشهود بود. از اینرو، هدف از انجام این پژوهش مشخص نمودن فرایند شکلگیری و کارکردهای اصلی آن با استفاده از روش توصیفی تحلیلی (منابع جمعآوری شده و براساس توالی زمانی تنظیم شد، سپس با تحلیل منابع فوق) نتایج تحقیق مشخص گردید.