راهبرد مقابله با جریان نفوذ از منظر قرآن

نویسنده

امام حسین علیه السلام

چکیده

این مقاله با هدف شناسایی راهبرد قرآن در مقابله با جریان نفوذ تدوین شده است که با استفاده از روش مطالعه استقرائی و تحلیل محتوای استدلالی در قرآن نتایج زیر بدست آمده است؛ نفوذ جریان دو طرفه‌ای است که به تناسب اهدافش مثبت و منفی است از نظر قرآن، نفوذ منفی جریانی علیه حق به رهبری ابلیس استکباری است. نفوذی‌ها همان راه و روشی را در پیش می‌گیرند که ابلیس مستکبر در پیش گرفت و بر آن است تا انسان را از مسیر حق و عدالت بیرون برد و غفلت از یاد خدا، تمایل به سبک زندگی غیر اسلامی و دنیا گرایی و بی بصیرتی عناصر مقوّم نفوذپذیری منفی هستند. شیطان، به عنوان ابتدایی‌ترین شکل نفوذ، که در جنّت آدم اتفاق افتاد، شروع این حرکت را کلید زد. آنجا که شیطان با هدف تغییر رویکرد فرمانبرداری آدم، موضوع خُلد جاوید و مَلَک شدن آدم و همسرش را با شیوه وسوسه و با هدف ایجاد شبهه در وهله اول و هدف هبوط آدم از موقعیتش نزد خدای متعال در مرحله ی دوم، صورت داد و از آن پس، شیوه دیگری را در پیش گرفت که قرآن کریم از آن به عنوان خطوات شیطان نام می‌برد، که ویژگی بارز این شیوه نفوذ، تدریجی بودن آن است. حصار فرهنگی راهبردی است که قرآن برای مقابله با خطوات شیطانی تبیین کرده است. خاستگاه این راهبرد عقلانی است که در آن میان عقل و قلب هماهنگی برقرار است که با ارسال پیامبران و اوصیای الهی آن را عینیت داده است. بندگان خدا با تقویت خداباوری، داشتن علم نافع، بصیرت دینی، پذیرش هدایت و الگوهای الهی، باور به رسالت و خط امام، استقامت بر گفتمان دینی و داشتن سبک زندگی برخاسته از آموزه‌های قرآن خواهد توانست از آماج تیرهای نفوذ شیاطین جنّی و انسی مصون بماند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The strategy of dealing with the flow of influence from the perspective of the Qur'an

  1. قرآن کریم
  2. نهج البلاغه
  3. صحیفه سجادیه
  4. نهج الفصاحه
  5. الوانی، سید مهدی (1386)، مدیریت عمومی، چ 31، تهران: انتشارات نی.
  6. جریان نفوذ، (شنبه۱۱ دی ۱۳۹۵)، کیهان، شماره 53.
  7. جمعی از نویسندگان (1394)، نفوذ، تهران: انتشارات نمایندگی ولی فقیه در سپاه.
  8. حلى (علامه)، حسن بن یوسف بن مطهر (1379)، نهج الحقّ و کشف الصدق، ترجمه علیرضا کهنسال، تهران.
  9. خامنه‌ای، سیدعلی (1394)، بیانات در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای (مد ظله العالی).
  10. خامنه‌ای، سیدعلی (1394)، بیانات در دیدار فرماندهان بسیج، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای (مد ظله العالی).
  11. خامنه‌ای، سیدعلی (1394)، بیانات در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى. دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای (مد ظله العالی).
  12. خامنه‌ای، سیدعلی (1395)، بیانات در دیدار ائمه جماعات مساجد استان تهران، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای (مد ظله العالی).
  13. خامنه‌ای، سیدعلی (1395)، بیانات در دیدار بسیجیان، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای (مد ظله العالی).
  14. خامنه‌ای، سیدعلی (1395)، بیانات در دیدار نخبگان علمی جوان، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای (مد ظله العالی).
  15. خامنه‌ای، سیدعلی (1395)، بیانات در مراسم جشن تکلیف دانش‌آموزان، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای (مد ظله العالی).
  16. خمینی، روح الله (1368)، وصیت نامه، تهران: دفتر حفظ و نشر آثار امام.
  17. سبحانی، جعفر (1383)، منشور جاوید، جلد 6. قم: مؤسسه امام صادق(ع).
  18. صدرالمتالهین (1376)، تفسیر القران الکریم، جلد 1، قم: انتشارات مصطفوی.
  19. طباطبایی، محمدحسین (1391)، تفسیرالمیزان. تهران: دفتر انتشارات اسلامی.
  20. طبرسی (1408)، مجمع البیان، جلد 8. تهران.
  21. طبری (بی‌تا). جامع البیان عن تاویل القرآن، جلد 4، بیروت: دارالمعرفه.
  22. عبدالملک ابن هشام (1375)، السیره النبویه، جلد 2. بیروت: دارالمعرفه.
  23. هیکل، محمد حسین (بی‌تا)، حیات محمدصلی الله علیه و آله، انتشارات دارالکتب.
  24. بی‌نام (1363)، المنجد، تهران: انتشارات موسسه الفقیه.
  25. http://aghigh.ir/fa/news
  26. khamenei.ir http://
  27. http://www.imam-khomeini.ir
  28. https://www.vajehyab.com/