مقایسه محورهای کنوانسیون منع و مجازات نسل‌زدایی مصوب 1948 با اندیشه فقهی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، سطح چهار حوزه علمیه قم

2 دانشجوی حقوق خصوصی، دانشگاه رضوی

3 دکتری حقوق خصوصی دانشگاه علوم اسلامی رضوی

چکیده

بی تردید جنایت بین المللی نسل کشی یا ژنوسید یکی از معضلات مهم در حقوق بین الملل به حساب می آید. مجمع‌ سازمان‌ ملل‌ متحد بوسیله‌ قطعنامه‌ شماره‌ (1)86 مورخ‌ 11 دسامبر 1946 با اذعان‌ به اینکه‌ در تمام‌ دوره‌های‌ تاریخ‌ این‌ عمل‌ خسارات‌ بسیاری‌ به‌ عالم‌ انسانیت‌ وارد ساخته‌ است‌ و با اطمینان‌ به اینکه‌ به منظور رهائی‌ عالم‌ انسانیت‌ از چنین‌ بلیه‌ وحشتناکی همکاری‌ بین‌المللی‌ ضرورت‌ دارد «کنوانسیون منع و مجازات نسل کشی» را تدوین نمود. با توجه به تفاوت مبانی رهیافت های غرب در تدوین این کنوانسیون با مبانی اسلام، نوشتار حاضر با بهره گیری از اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری به عنوان فقیه صاحب نظر در مکتب سیاسی اهل بیت علیه السلام به تحلیل و ارزیابی این مبانی پرداخته است. با روش تحلیلی - توصیفی چنین بدست آورد که مبانیِ دال بر منع نسل کشی، شامل حرمت به کارگیری سلاح کشتار جمعی، حفظ حرمت و کرامت انسانی و مقابله با نسل زدایی فرهنگی است. بر اساس این مبانی آسیب ها و خلأهای «کنوانسیون منع و مجازات نسل کشی» از جمله عدم حمایت از گروههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی؛ نقص در مکانیزم اجرایی و مانع نبودن در پیشگیری و ... شناسایی شد و الگوی دفاعی مقام معظم رهبری جهت حفظ حقوق بشر به عنوان راهنمای عمل و مبنایی برای مقاومت در برابر ظلم و تجاوز به جهانیان معرفی می شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing the axes of the 1948 Convention on the Prohibition and Punishment of Genocide with jurisprudence

نویسندگان [English]

  • ahmad saberi majd 1
  • farzane karami 2
  • mahdi miri 3
1 دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، سطح چهار حوزه علمیه قم
2 دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی
3 دکتری حقوق خصوصی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
چکیده [English]

Undoubtedly, the international crime of genocide is one of the most important problems in international law. The United Nations Assembly, by Resolution No. (1)86 dated December 11, 1946, acknowledging that in all periods of history this act has caused a lot of damage to the world of humanity, and with confidence that in order to free the world of humanity from such a terrible plague, international cooperation is necessary. has compiled the "Convention on the Prohibition and Punishment of Genocide". Considering the difference between the foundations of Western approaches in drafting this convention and the foundations of Islam, this article has analyzed and evaluated these foundations by using the defense thought of the Supreme Leader as an expert jurist in the political school of the Ahl al-Bayt, peace be upon him. Using the analytical-descriptive method, it was found that the foundations for the prohibition of genocide include respect for the use of weapons of mass destruction, preservation of human dignity, and countering cultural genocide. Based on these principles, the damages and loopholes of the "Convention on the Prohibition and Punishment of Genocide", including the lack of support for political, social and cultural groups; Defects in the implementation mechanism and lack of obstacles in prevention, etc. were identified, and the Supreme Leader's defense model to protect human rights is introduced to the world as a guide to action and a basis for resistance against oppression and aggression.

کلیدواژه‌ها [English]

  • crime against humanity
  • genocide
  • convention on the prohibition and punishment of genocide
  • defense model
  • Supreme Leader