الگوی رهبری دیپلماسی- میدانی شهید قاسم سلیمانی مبتنی بر بصیرت انقلابی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران، ایران

چکیده

یکی از چالشهای سالهای اخیر در کشور مطرح‌شدن تعارض اولویت میدان بر دیپلماسی یا برعکس در تعاملات بین‌الملل میباشد. به عبارتی برخی مدیران دیپلماتیک کشور بر تأثیر اولویت دادن مدیران عالی کشور بر میدان و تأثیر آن بر دیپلماسی تأکید داشتند. در این مقاله سعی بر این است تا نشان داده شود که شهید سلیمانی با لحاظ کردن هر دو جنبه میدان و دیپلماسی به موفقیت‌های بسیار چشمگیری دست یافتند. سیره رفتاری و عملی سپهبد سلیمانی متشکل از مختصات و ویژگی‌های خاصی است که طبق فرمایشات رهبر انقلاب، مکتب جدیدی را در عرصه بین‌المللی پی‌ریزی کرده است. عملکرد فکری و عملی او سبب شد که معادلات جهانی را دچار چالش کند. هدف این مقاله ارائه الگوی رهبری دیپلماسی میدانی شهید حاج قاسم سلیمانی مبتنی بر درک انقلابی
است که این شهید بزرگوار در روابط بین ملت‌ها و دولت‌ها به‌عنوان خط‌مشی‌های اصولی از خود ترسیم کرده است .این مقاله با بهره گیری از شیوه توصیفی- تحلیلی جریان هم‌افزایی رهبری سپهبد قاسم سلیمانی باسیاست‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی می‌کند و از طریق روش تحلیل مضمون و با استناد از سخنرانیهای شهید سلیمانی، فرمایشات رهبر معظم انقلاب ودیدگاه‌های هم‌رزمان ایشان و سایر پژوهشگران، به ارائه الگو رهبری دیپلماسی-میدانی ایشان پرداخته است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که چشم‌انداز انقلابی به همراه ادراک و بصیرت والای شهید سلیمانی درراه خدمتگزاری خالصانه، نشأت گرفته از هوش دیپلماسی و توانمندی ایشان و مدیریت میدانی ایشان است و میتواند الگوی رهبری بی‌نظیری را رقم بزند که اسطوره ساز مقاومت در اذهان جهانیان باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The model of diplomacy-field leadership of Martyr Qassem Soleimani based on revolutionary understanding

نویسندگان [English]

  • javad pourkarimi 1
  • Zohreh Alimardani 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Management and Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Iran
2 Master of Education Management and Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the challenges of recent years in the country is the conflict between the priority of the field over diplomacy international interactions, some of the country's diplomatic managers emphasized the effect of prioritizing the country's top managers over the field and its effect on diplomacy,we try to show that the martyr Soleimani achieved very significant successes by considering both aspects of the field and diplomacy.The behavioral and practical life of Soleimani consists of special features and characteristics that, according to the orders of the Supreme Leader of the Revolution,has established a new school in the international arena.His intellectual and practical performance challenged the global equations. The purpose of this article is to present the model of diplomacy-field leadership of Soleimani based on revolutionary understanding of this great martyr who has drawn himself as a principled policy in relations between nations and governments. This article uses the descriptive-analytical method of synergy The leadership of Soleimani examines national,regional and international policies and provides a model of leadership in field diplomacy through the method of content analysis and quoting the speeches of Soleimani, the orders of the Supreme Leader of the Revolution and the statements and views of his colleagues and other scholars.Paid.The results of this study indicate that the revolutionary vision along with the high perception and insight of Soleimani in his sincere service, originated from his diplomatic intelligence and ability and his field management and can form a unique leadership model that mythologizes resistance in the minds Be the world

کلیدواژه‌ها [English]

  • Leadership
  • Diplomacy-Field
  • Martyr Qasim Soleimani
  • revolutionary insight
احمدی‌مقدم، اسماعیل؛ احمدوند، علی‌محمد؛ مبینی دهکردی، عبدالله؛ تسلیمی‌کار، بهروز. (1400). راهبردهای ارتقای قدرت منطقه‎‌ای ج.ا.ایران مبتنی بر نقش عوامل ژئوپلیتیک نظامی یمن. فصلنامه علمی راهبرد دفاعی، 19(1)، 129-151.
اسکندری، ‌مجتبی؛ محمدی، ‌ابوالفضل؛ علی‌اکبری، حسن ؛ سیف، ‌بهمن.(1393). سبک رهبری فرماندهان نظامی از دیدگاه امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه. مدیریت اسلامی، 88(22)، 9-40.
افشردی، محمدحسین .(۱۳۹۷). جزوه درسی اصول و مفاهیم ژئوپلیتیک. تهران: دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی.
امیری، سروش. (1397). بررسی انقلاب‌های کشورهای اسلامی با تأکید بر انقلاب اسلامی عربی. پژوهش‌های انقلاب اسلامی،7(25 )، 7-28.
امیری، سروش؛ کیانی، جواد. (1398). گفتمان مقاومت شهید قاسم سلیمانی در دیپلماسی و روابط بین‌الملل.  فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس، (2)5، 9-30
آقا محمدی، صمد؛ جهانگیر فرد، مجید؛ حاج علیان، فرشاد؛ مجیبی، تورج. (1398). تدوین الگوی شایستگی‌های دینی رهبران نظامی. فصلنامه مدیریت اسلامی، (1)27، 65-88. Dor: 20.1001.1.22516980.1398.27.1.4.2
پناهیان، علیرضا.(1398). در مکتب حاج قاسم عقلانیت حرف اول را می‌زند.
تاج‌بخش، ‌غلامرضا. (1400). واکاوی مؤلفه‌های سبک زندگی شهید سلیمانی. مطالعات دفاع مقدس، 25(7)، 137-158.
جلالی، عبدالله. (1398). مؤلفه‌های قدرت نرم در مکتب سلیمانی. مطالعات دینی رسانه،1(3-4)، 133-153.
جوادی آملی، عبدالله.(1391). شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، تهران: انتشارات اسرا.
حسن لو، خسرو؛ قریشی، سید حمیدرضا. (1396). دیپلماسی انقلابی هوشمند در تحولات جهانی. مجله سیاست دفاعی، 7-38، 26(100). Dor: 20.1001.1.10255087.1396.25.100.1.8
خبرگزاری ایرنا.(1399). حاج قاسم سلیمانی و مکتب مقاومت اسلامی. قابل‌دسترسی به آدرس:
https://www.irna.ir/news/84168506
خبرگزاری دفاع مقدس.(1399). دیپلماسی متفاوت سردار سلیمانی/ میراث حاج قاسم در عرصه بین‌الملل.
دانایی‌فرد، حسن؛ مظفری، زینب.(1387 ). ارتقای روایی و پایایی در پژوهش‌های کیفی مدیریتی: تأملی بر استراتژی­های ممیزی پژوهشی، پژوهش‌های مدیریت، 1(1).162-131.
دهقانی پوده، حسین؛ پاشایی هولاسو، امین. (1400). تدوین الگوی فرماندهی شهید قاسم سلیمانی . فصلنامه مدیریت اسلامی، 28(2)،37-13. Dor: 20.1001.1.22516980.1399.28.2.2.9.
رحیمی، حمید؛ آقا بابایی، راضیه. (1397). تأثیر رهبری خدمتگزار بر مالکیت روان‌شناختی کارکنان دانشگاه کاشان: نقش میانجی حمایت سازمانی ادراک‌شده، مطالعات رفتار سازمانی، 7(4)، 1-30.
روح‌اللهی، مهدی. (1400). شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های نفوذ اجتماعی در سبک رهبری شهید قاسم سلیمانی. فصلنامه مدیریت اسلامی، 29(2)، 5-42.  .Dor: 20.1001.1.22516980.1400.29.2.1.5
شهبازی، نجف علی. (1399). الگوی دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در گام دوم انقلاب اسلامی مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی. سلسله همایش‌های بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی, دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب، 1-28.
عباسی، داوود؛ پور عزت، علی‌اصغر؛ قلی پور، آرین؛ باقری کنی، مصباح‌ الهدی. (1390). مطالعه اکتشافی آئین رهبری فرماندهان شهید با استفاده ازنظریه مبنایی. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 4(12).53-70.
علیمردانی، زهره؛ پورکریمی، جواد. (1399). مشخصه‌های مدیریت جهادی در مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی. سلسله همایش‌های بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی، دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب،1-22.
غلامی، نجف علی. (1399). تحلیل امنیت در مکتب شهید سلیمانی. فصلنامه تخصصی حکمرانی متعالی، 1(1)،33-48.
قالیباف، محمدباقر.(1400). قدرت میدانی و دیپلماسی حاج قاسم توطئه دشمنان را خنثی کرد.
قرا باغی، میثم؛  ازگلی، محمد. (1399). واکاوی سبک رهبری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی الگوی متعالی رهبری خدمتگزار. مدیریت اسلامی، 28(4 )، 113-139. Dor: 20.1001.1.22516980.1399.28.4.5.6.
کاوه، ناصر.(1398). من قاسم سلیمانی هستم، سرباز ولایت. تهران: انتشارات نوآوران سینا.
کریم‌خانی، احد؛ پور قیومی، ایوب؛ رنجبر، هادی. (1399). فهم منطق رفتار سیاسی شهید سلیمانی. سلسله همایش‌های بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی، دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب، 1-19.
کردنائیج، اسدالله (1396). تفکر و مدیریت استراتژیک؛ تئوری و عمل، تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس
کریمی خویگانی، روح‌الله. (1399). رهبری معنوی و متواضعانه در مکتب تربیتی شهید سلیمانی. سلسله همایش‌های بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی, دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب،1-29.
کیاکجوری،کیانوش؛  اسلامی، الماس. (1401). ائتلاف سازی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران: از دفاع مقدس تا محور مقاومت. فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس، 8(2)،135-161.
مبینی دهکردی، عبدالله. (1399). گفتار پژوهی: شاخص‌های مدیریت راهبردی شهید سلیمانی برای تولید قدرت. دانشگاه جامع امام حسین (ع). سلسله همایش‌های بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی. قابل‌دسترسی در آدرس: https://journals.ihu.ac.ir/article_206471.html.
متقی، ابراهیم .(1399). تبیین نظم نوین انقلابی تمدن‌ساز در مکتب شهید سلیمانی. برگرفته‌شده از بانک اطلاعاتی شهید حاج قاسم سلیمانی. قابل‌دسترسی به آدرس: http://www.ihu.ac.ir
محمد ظاهری، محمد. (1399). ارائه الگوی مدیریتی در تراز انقلاب برای مدیران عالی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سبک مدیریتی شهید سپهبد قاسم سلیمانی. فصلنامه مدیریت اسلامی، 28(1) ، 21-46.
Dor: 20.1001.1.22516980.1399.28.1.2.7
مقام معظم رهبری.(1393). نرمش قهرمانانه. قابل‌دسترسی به آدرس:
https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=4952
مقام معظم رهبری .(1399). سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب در آئین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس. قابل‌دسترسی به آدرس:                                https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=46514
مقام معظم رهبری.(1393). الزامات دیپلماسی موفق از نگاه رهبر انقلاب. قابل‌دسترسی به آدرس:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2816
مقام معظم رهبری(1398). بیانات در دیدار مردم قم. قابل‌دسترسی به آدرس:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=44628
مقیمی، سید محمد. (1399). رهبری اخلاص مدار؛ جوهره مکتب شهید سلیمانی. فصلنامه مدیریت اسلامی،  28(4)، 33-92. Dor: 20.1001.1.22516980.1399.28.4.3.4.
مورهد، گریگوری و گریفین، ریکی .(2013)، رفتار سازمانی، چاپ بیستم، ترجمه مهدی الوانی و غلامرضا معمار‌زاده، تهران: نشر گلشن.
نصرالله، سید حسن. (1398). مصاحبه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با دبیر کل حزب‌الله لبنان به مناسبت چهلم شهادت حاج قاسم سلیمانی، قابل‌دسترسی در بانک اطلاعاتی شهید حاج قاسم سلیمانی به آدرس: http://mgt.ihu.ac.ir
 نوروزی، محمدتقی. (۱۳۸۵)، فرهنگ دفاعی امنیتی، تهران: انتشارات سنا.
نوعی اقدم، رحیم.(1398)، پنج ویژگی مشترک «شهید باکری» و «شهید سلیمانی».قابل‌دسترسی به آدرس:
https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=45161
 وصیت‌نامه الهی سیاسی شهید حاج قاسم سلیمانی.(1398). تهران: انتشارات شهید کاظمی.
Berridge, G. R (2010). Diplomacy: Theory and Practice, New York: Palgrave MacMillan
Bonn, I. (2001), “Developing Strategic Thinking as a Core Competency”. Menagement
Decision, 39(1), 63-71.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. ECTJ30(4), 233-252.‏
Sendjaya, S., & Sarros, J. (2014). Servant Leadership: Its Origin, Development, and Application in Organizations. Journal of Leadership & Organizational Studies, 9(2), 57-64