هدف این مقاله بررسی نوع دانش و مهارتهای مدیریتی مورد نیاز مدیران فرهنگی بسیج دانشجویی است. در این پژوهش با استفاده از مدل کوئین[1] و همکاران، وظایف، نقشها و مهارتهای مدیریتی با رویکرد روابط انسانی مشخص شده است. سپس دانش و مهارت مدیریتی مورد نیاز مدیران فرهنگی با توجه به مدل مذکور و ویژگیهای بسیج دانشجویی و مباحث فرهنگ و رهبری به عنوان موضوع مدیریت فرهنگی به دست آمده است. در پژوهش حاضر که پژوهش کاربردی است از روشهای توصیفی و پیمایشی استفاده شده است. از مدیران و مسئولین فرهنگی با تحصیلات کارشناسیارشد و بالاتر که حداقل 5 سال سابقه مدیریتی در مجموعه بسیج دانشجویی داشتهاند به عنوان جامعه آماری استفاده شد. همچنین با توجه به نتایج به دست آمده مشخص گردید که رویکرد روابط انسانی، رویکرد کارآمد در تعیین دانش مهارت مورد نیاز مدیران فرهنگی بسیج دانشجویی میباشد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که اصلیترین مهارتهای مورد نیاز مدیران فرهنگی مهارتهای انسانی است. مهارتهای ادراکی (مفهومی) در درجه دوم اهمیت و مهارتهای فنی در جایگاه پایینتر قرار دارند. دانشی و مهارتهای انسانی مدیریتی مورد نیاز مدیران فرهنگی بسیج دانشجویی با شاخصهای (ارتباط مؤثر ـ تصمیمگیری مشارکتی ـ مخاطبشناسی ـ گروهسازی و مدیریت گروه ـ تشخیص و حل مسأله ـ مدیریت تغییر ـ حل تضاد و تصمیمگیری) به ترتیب اهمیت مورد تأکید قرار گرفت