سخن سردبیر

نویسنده

تهران دانشگاه امام حسین (ع)

چکیده

نظام بین الملل موجود، روز به روز در حال کمرنگ تر شدن است. لیبرالیسم دیگر جذابیت و هیجان سال‌های پس از فروپاشی نظام دو قطبی را ندارد. پایان تاریخ تحقق نیافته است. سکولاریسم و ارزشهای لیبرال دموکراسی از سوی نخبگان و افکار عمومی جهان با چالش کم‌سابقه‌ای مواجه شده اند. پروژه‌ی غربی جهانی‌سازی در قالب مفاهیمی مانند سیاست، فرهنگ و اقتصادِ بدون مرز، در مقابل جنبش‌هایی همچون بیداری اسلامی، معنویت‌گرایی، استکبار ستیزی و نظام بین الملل عادلانه قرار گرفته است. دوره گذار و پیچ تاریخی حساسی در پیش است که بسیاری از علائم آن در حوادث سال‌های اخیر پیداست؛ حوادث و تحولاتی که به فرموده مقام معظم رهبری نوید‌بخش استقرار یک هندسه جدید جهانی است.
اکنون که بیش از دو دهه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تردیدی نیست که آمریکا بخش زیادی از حوزه‎ی نفوذ نظامی، سیاسی و اقتصادی خود را از دست داده است و تلاش برای بازیابی جایگاه قبلی خود چند دهه به‌طول خواهد انجامید. جمهوری خلق چین نیز دست‎کم تا آینده‌ای میان‌ مدت، به یک ابرقدرت در همه حوزه‌های نفوذ تبدیل نخواهد شد. رهبران جمهوری خلق چین، همانند رهبران روسیه، این درس را از جنگ سرد گرفته‌اند: یک حکومت صرفا باروتی، یعنی حکومتی با قدرت نظامی زیاد اما قابلیت اقتصادی و سیاسی کم، قدرتی پوشالی است که در هر حرکت، خطری برای موجودیت خود ایجاد می‎کند.
در حال حاضر، قدرت جهانی فراگیر از عرصه بین‌الملل رخت بربسته و آنچه باقی مانده، صورتک ابرقدرت‎هایی است که صحنه را ترک کرده‎اند. ما وارد یک دوره فترت و گذار شده‎ایم: دوره‌ای که مفهوم قدرت و بازیگران آن دچار دگرگونی شده‌اند. به فرمایش مقام معظم رهبری:
«امروز هیچ کس نمیتواند منکر شود که جهان در حال عبور و گذار به سمت یک مرحله‌ی تازه است؛ این را دارید مشاهده میکنید. وضعیتی که امروز در دنیا هست، وضعیت تحول است. اوضاع جهان در حال تبدیل به یک شکل جدید و هندسه‌ی جدید است.»
بدین ترتیب، دور‌نمای هندسه جدید جهان، سراسر فرصت‌ها و چالش‌های آمیخته به پیچیدگی و پویایی روزافزون و کم‌سابقه‌ای است که بشدت بر محیط امنیت داخلی و خارجی ج.ا.ا تاثیرگذار است. شناخت دقیق اضلاع و ابعاد این هندسه به عنوان پیش‌شرطِ تامین امنیت و اقتدار کشور در افق آینده منطقه و جهان، از اولویت‌های نشریه سیاست دفاعی قرار گرفته است.
از آنجایی نقطه آغاز شکل‌گیری این هندسه با پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی رقم خورده است، استفاده از ظرفیت گفتمان انقلاب اسلامی در جهت‌بخشیدن به هندسه جدید جهانی مزیت اصلی ج.ا.ا محسوب می‌شود. در این راستا، مقام معظم رهبری ارایه الگوی جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام یکپارچه‌ی سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی که ضمن ارایه راهکارهای عملی برای اداره جامعه‌ای با کرامت انسانی، مشروعیت قدرت را در الهی بودن آن می‌داند را بارها مورد تاکید قرار داده‌اند. ارایه این الگو در مختصات هندسه جدید جهانی موضوع مهمی است که باید همه منابع فکری کشور برای تبیین آن بسیج شوند. نشریه سیاست دفاعی می‌کوشد تا سهم خود را در این مهم ایفا کند.

کلیدواژه‌ها