قدرت نرم چین در آسیای مرکزی با تأکید بر نقش رسانه‌ها: چالش‌های پیش رو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 استادیار گروه علوم سیاسی و مطالعات انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد

3 کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه پیام نور قوچان

4 دانشجوی دکتری علوم سیاسی/مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد تهران،تهران ایران

چکیده

بررسی قدرت نرم چین در آسیای مرکزی با تأکید بر نقش رسانه‌ها: چالش‌های پیش رو، موضوع مقاله‌ی حاضر است. برای این منظور، با کاربست تئوری قدرت نرم جوزف نای، و به روش توصیفی، چنین دریافته شد که ادبیات موجود در مورد قدرت نرم چین، عمدتاً به موفقیت یا عدم موفقیت آن مربوط می‌شود، درحالی‌که کمتر به استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای ترویج فرهنگ و چالش‌های پیش روی آن اشاره شده است. چین در راستای منافع ملی و ارائه تصویری مطلوب از خود در میان کشورهای آسیای مرکزی، از قدرت نرم (با تأکید بر ابزارهای استراتژیک رسانه‌های اجتماعی) استفاده نموده است تا در این منطقه یک فضای امن و صلح‌آمیز ایجاد نماید و نیازهای گسترده و فزاینده انرژی خود را تأمین کند. چین برای دستیابی به این هدف، از ابزارهای مختلفی برای فعال‌سازی قدرت نرم خود استفاده برده که ازجمله، می‌توان به فیلم، مجموعه‌های تلویزیونی، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مجازی مانند واتساپ و توئیتر و غیره اشاره نمود که عمدتاً به‌عنوان ابزاری برای اهداف دفاعی ازجمله تأکید بر صلح، ثبات و ارائه تصویری مثبت از چین تلقی می‌شود. علی‌رغم ترویج فرهنگ چینی و علاقه‌مندی به آن، عدم محبوبیت فرهنگ چینی و پیچیدگی زبان ماندارین، چالش‌های قدرت نرم چین در این منطقه است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

China's soft power in Central Asia with emphasis on media role: Challenges ahead

نویسندگان [English]

  • mohammadreza salehi vasigh 1
  • Shoreh Pirani 2
  • Ali Akbarpour Almeh joghi 3
  • Mohammadbagher Mokaramipour 4
1 university of tehran
2 Assistant Professor, Department of Political Science and Islamic Revolution Studies, Shahed University
3 Master of Political Science at Payam Noor Ghochan University
4 Doctoral student of Political Science/Political Studies of Islamic Revolution, Shahid University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Examining China's Soft Power in Central Asia with an Emphasis on the Role of the Media: Challenges Ahead is the subject of this article. To this end, using Joseph Nye's theory of soft power, and descriptively, it was found that the existing literature on China's soft power is largely related to its success or failure, while less to the use of social media to promote culture and The challenges ahead are mentioned. China has used soft power (with an emphasis on strategic social media tools) to create a secure and peaceful environment in the region and meet its vast and growing energy needs in the national interest and to present a favorable image of itself among the Central Asian countries. To provide. To achieve this, China has used a variety of tools to activate its soft power, including movies, TV series, newspapers, news agencies, and virtual media such as WhatsApp and Twitter, etc., which are mainly used as tools for defense purposes, including emphasis. Peace, stability and a positive image of China are considered. Despite the promotion of Chinese culture and interest in it, the unpopularity of Chinese culture and the complexity of the Mandarin language are challenges to China's soft power in the region.

کلیدواژه‌ها [English]

  • China
  • Central Asia
  • soft power
  • social media
  • challenges